EPN-V2

VKAT7100 Theoretical/scientific basis for cognitive behavioral therapy (CBT) with children and adolescents Course description

Course name in Norwegian
Teoretisk/vitenskapelig grunnlag for kognitiv atferdsterapi med barn og unge
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Emne vil gi kjennskap til teori og metode i kognitiv adferdsterapi og forskningsgrunnlaget for metoden. Emnet vil gi generell utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne anvende kognitiv atferdsterapi med barn og unge. Sentralt er samarbeid med og medvirkning fra bruker og omsorgsperson, tverrfaglig samarbeid og forutsetninger for egen læring og utvikling som kognitiv atferdsterapeut.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten kan

    • redegjøre for grunnleggende teori og metode innenfor kognitiv atferdsterapi med barn og unge
    • redegjøre for utviklingen av forklaringsmodeller som ligger til grunn for arbeidsmetoder i kognitiv atferdsterapi med barn og unge
    • redegjøre for grunnleggende klinisk forskning knyttet til kognitiv atferdsterapi med barn og unge
    • redegjøre for egen motivasjon og egne forutsetninger og begrensninger som kognitiv atferdsterapeut
    • redegjøre for og reflektere over ulike kunnskapssyn som ligger til grunn for forskning og profesjonelt arbeid med mennesker

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan anvende omsorgspersoners og samarbeidende fagfolks ressurser i systematisk endringsarbeid med barn og ungdom og deres familier

    Generell kompetanse:

    Studenten

    • kan evaluere egne kliniske ferdigheter og egne kliniske læremål
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene består av samlinger hver måned à 2 dager, og vil inneholde forelesninger, arbeidsseminarer og kasusfremlegg/videopresentasjoner. I tillegg vil studentene måtte sette av tid til gruppeveiledning og egenstudier mellom samlingene.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    - Refleksjonsnotat. Omfang ca 4 sider (+/- 10%)

    - Deltakelse i gruppesamarbeid, rollespill ol samt ved videopresentasjon av eget arbeid

    - Skriftlig og muntlig fremlegging av eget arbeid i grupper og i plenum.

    - Det er krav om minimum 80% tilstedeværelse på samlinger og 100% veiledningsgruppe.

  • Assessment

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

    Hjelpemidler: Ingen

    Sensorordning: Intern og ekstern sensor

    Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

    Pensumliste

    Pensum består av ca. 1000 sider.