Programplaner og emneplaner - Student
VKAT7100 Theoretical/scientific basis for cognitive behavioral therapy (CBT) with children and adolescents Course description
- Course name in Norwegian
- Teoretisk/vitenskapelig grunnlag for kognitiv atferdsterapi med barn og unge
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
-
-
Introduction
Emne vil gi kjennskap til teori og metode i kognitiv adferdsterapi og forskningsgrunnlaget for metoden. Emnet vil gi generell utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne anvende kognitiv atferdsterapi med barn og unge. Sentralt er samarbeid med og medvirkning fra bruker og omsorgsperson, tverrfaglig samarbeid og forutsetninger for egen læring og utvikling som kognitiv atferdsterapeut.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende teori og metode innenfor kognitiv atferdsterapi med barn og unge
- redegjøre for utviklingen av forklaringsmodeller som ligger til grunn for arbeidsmetoder i kognitiv atferdsterapi med barn og unge
- redegjøre for grunnleggende klinisk forskning knyttet til kognitiv atferdsterapi med barn og unge
- redegjøre for egen motivasjon og egne forutsetninger og begrensninger som kognitiv atferdsterapeut
- redegjøre for og reflektere over ulike kunnskapssyn som ligger til grunn for forskning og profesjonelt arbeid med mennesker
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende omsorgspersoners og samarbeidende fagfolks ressurser i systematisk endringsarbeid med barn og ungdom og deres familier
Generell kompetanse:
Studenten
- kan evaluere egne kliniske ferdigheter og egne kliniske læremål
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av samlinger hver måned à 2 dager, og vil inneholde forelesninger, arbeidsseminarer og kasusfremlegg/videopresentasjoner. I tillegg vil studentene måtte sette av tid til gruppeveiledning og egenstudier mellom samlingene.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Refleksjonsnotat. Omfang ca 4 sider (+/- 10%)
- Deltakelse i gruppesamarbeid, rollespill ol samt ved videopresentasjon av eget arbeid
- Skriftlig og muntlig fremlegging av eget arbeid i grupper og i plenum.
- Det er krav om minimum 80% tilstedeværelse på samlinger og 100% veiledningsgruppe.
-
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Hjelpemidler: Ingen
Sensorordning: Intern og ekstern sensor
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.
Pensumliste
Pensum består av ca. 1000 sider.