Programplaner og emneplaner - Student
VHSA6000 Knowledge perspectives in social work in health Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsperspektiver i sosialt helsearbeid
- Study programme
-
Health related social work
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Sosialt helsearbeid må ses i lys av de sammensatte kunnskapsgrunnlagene for sosialt arbeid og helsearbeid. Emnet gir fordypning i kunnskapsperspektiver i sosialt arbeid i helsetjenestene, og inngående kunnskap om sammenhenger mellom helse, sosiale forhold og livskvalitet. Kunnskapsperspektiver har betydning for hvordan ulike forhold i brukerens hverdagsliv forstås og vektlegges. Kunnskapsperspektiver former både praksisutøvelsen og hjelpetilbudet for brukere i helsetjenester. Emnet gir inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver i sosialt helsearbeid, herunder det biopsykososiale perspektivet, livskvalitet, levekår og helse, livsmestring, mangfoldskompetanse, brukermedvirkning og helsekompetanse, samt språkets betydning. Emnet gir også inngående systemkunnskap, samt kunnskap om juridiske og faglige rammebetingelser, sentrale etiske problemstillinger og profesjonsutvikling i sosialt helsearbeid.
Sentrale temaområder:
- Sosialfaglige perspektiver på psykososiale og helserelaterte utfordringer
- Etikk, lovverk og organisering for sosialt arbeid i helsetjenester
- Formidling og profesjonsutvikling i sosialt arbeid i helse
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Bachelor i sosialt arbeid.
Learning outcomes
Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale sosialfaglige perspektiver på helse og livskvalitet
- har inngående kunnskap om samspillet mellom helse, sosiale forhold og den psykososiale situasjonen, herunder kulturelle, emosjonelle og eksistensielle forhold
- har inngående kunnskap om tilnærminger som fremmer mestring, livskvalitet og tilfriskning
- har kunnskap om helsekompetanse, herunder samspillet mellom biopsykososiale forhold, og forhold som hemmer og fremmer den enkeltes mestringsressurser og helsekompetanse
- har kunnskap om tjenesteorganisering og aktuelle lover og retningslinjer innen helsetjenester
- har kjennskap til vitenskapelige metoder
- har kunnskap om etikk og etiske refleksjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale teoretiske perspektiver som analyseredskap på praktiske eller teoretiske problemstillinger
- kan identifisere faktorer som spiller inn på den enkeltes mestringsressurser og helsekompetanse, og anvende disse for å imøtekomme brukerens individuelle behov
- kan anvende relevante lovverk og retningslinjer i konkrete problemstillinger
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan identifisere etiske problemstillinger i klinisk praksis og anvende sentrale etiske prinsipper til tverrfaglig refleksjon og samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av teoretiske perspektiver for tilnærminger til psykososiale og helserelaterte utfordringer
- kan vurdere etiske problemstillinger og arbeide etter gjeldende lovverk og retningslinjer for sosialt arbeid i helsetjenester
- kan stille kritiske spørsmål og argumentere faglig, etisk og teoretisk for anvendte tilnærminger på en nyansert måte
Teaching and learning methods
Utdanningen er samlingsbasert og omfatter 2 tredagers samlinger med fysisk oppmøte. I tillegg gjennomføres det 3 éndagers digitale samlinger.
Undervisningsformene i samlingene vil være en kombinasjon av ulike studentaktive og lærerstyrte undervisningsformer. herunder forelesning, seminar og gruppearbeid. I tillegg skal studenten arbeide med semesteroppgaven gjennom semesteret.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave hvor studenten formulerer en problemstilling med relevans for sosialt arbeid i helse
- Arbeidskrav 2: En skriftlig individuell oppgave hvor studenten søker etter og beskriver forskning med relevans for egen problemstillingen i arbeidskrav 1, for semesteroppgaven. Omfang: 800- 1000- ord
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig semesteroppgave basert på arbeidskravene. Studentene arbeider med semesteroppgaven gjennom hele emnet. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
En student kan ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet tar for seg radiografiske teknikker og metodiske prinsipper knyttet til konvensjonell røntgen. Skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av undersøkelsene. Strålevern og praktiske strålevernsprinsipper er også sentralt i emnet. Nyutdannede radiografer forventes å utføre disse undersøkelsene selvstendig og i samsvar med faglige kriterier. Dette omfatter ivaretakelse av pasientens behov for kommunikasjon og omsorg, forholde seg til pasientens sykdom eller skade, samt å kunne fremstille og beskrive diagnostisk bildemateriale.
Deler av emnet består av praksis ved bildediagnostiske avdelinger. Sentralt i praksisstudiene er konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax, hvor studentene opparbeider praktisk erfaring i gjennomføring av bildediagnostiske undersøkelser på en forsvarlig måte. Praksisstudiene gir studenten erfaring i å ivareta både de tekniske og omsorgsmessige aspektene ved arbeidet basert på aktuell teori.
Emnet går over 11 uker hvor de første 5 ukene vil bestå av teori og ferdighetstrening, mens de resterende 6 ukene består av praksis.
Institusjonene som utgjør utdanningens praksissteder ligger i hovedsak i Oslo og østlandsregionen. Studentene må derfor påberegne pendling i en eller flere av praksisperiodene. Studentene blir utplassert ved bildediagnostiske- og stråleterapiavdelinger. Det vektlegges at studentene blir kjent med yrket tidlig i studiet og har praksisstudier i alle tre studieår.
Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.
Examiners
Følgende må være bestått for å starte praksis og fremstille seg til skriftlig eksamen i RAB1350:
- Bestått emne RAB1200 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse
- Bestått emne RAB1100 Strålefysikk og radiografi