Programplaner og emneplaner - Student
VETEK6100 Person Centered Adaption Course description
- Course name in Norwegian
- Individuell tilrettelegging
- Study programme
-
Further Education in Assistive Technology
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter fordypning i hvordan utforming av objekter kan redusere funksjonsproblemer. Det legges vekt på kartlegging, analyse, praktisk utprøving og evaluering av løsninger på individ- og tjenestenivå.
Required preliminary courses
Individuell muntlig presentasjon:
- En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Learning outcomes
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Course requirements
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Assessment
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- fotojournalistiske metoder i nyhetsrapportering
- dramaturgi og fortellerteknikk
- fotohistorie
- hvordan redaksjonen i et lokalt mediehus fungerer
Ferdigheter
Studenten kan:
- avansert bruk av stillskamera til fotografering og videofilming
- etterbehandling og arbeidsflyt for fotografier og video
- visuell nyhetsrapportering
- portrettfotografering
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeid som en del av en redaksjon
- kan opptre profesjonelt i pakt med journalistisk etikk
- kan reflektere kritisk over eget arbeid
Permitted exam materials and equipment
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:
- seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
- undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
- praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
- gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
- individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent
Grading scale
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
En sentral kompetanse for kroppsøving og idrettsfagslærere i grunnutdanningen er å kunne analysere elevers bevegelser med sikte på å bidra til læring. Gjennom å utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til bevegelses- og treningslære vil studentene i dette emnet få en grunnleggende forståelse av kroppens oppbygning og funksjon knyttet til bevegelse. Denne forståelsen skal anvendes til å analysere og tilrettelegge for læring om, i og gjennom bevegelse i kroppsøving og idrettsfag i skolen eller andre institusjoner som driver kroppsøvingsfaglig eller idrettsfaglig arbeid med barn, unge og voksne. Emnet gir en grunnleggende forståelse av utvikling av bevegelsesferdighet med fokus på både bevegelsesglede og prestasjon, samt en innføring i ulike fagperspektiver på kropp og bevegelse, som for eksempel fra filosofi, sosiologi eller antropologi. I emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i ulike individuelle bevegelsesaktiviteter. Emnet gir også en introduksjon til muntlig deltakelse i akademiske aktiviteter slik som vurdering av medstudenters arbeid.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.