EPN-V2

VETEK6100 Person Centered Adaption Course description

Course name in Norwegian
Individuell tilrettelegging
Study programme
Further Education in Assistive Technology
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omfatter fordypning i hvordan utforming av objekter kan redusere funksjonsproblemer. Det legges vekt på kartlegging, analyse, praktisk utprøving og evaluering av løsninger på individ- og tjenestenivå.

Required preliminary courses

Individuell muntlig presentasjon:

  • En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Learning outcomes

Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis

Teaching and learning methods

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Assessment

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • fotojournalistiske metoder i nyhetsrapportering
  • dramaturgi og fortellerteknikk
  • fotohistorie
  • hvordan redaksjonen i et lokalt mediehus fungerer

Ferdigheter

Studenten kan:

  • avansert bruk av stillskamera til fotografering og videofilming
  • etterbehandling og arbeidsflyt for fotografier og video
  • visuell nyhetsrapportering
  • portrettfotografering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeid som en del av en redaksjon
  • kan opptre profesjonelt i pakt med journalistisk etikk
  • kan reflektere kritisk over eget arbeid

Permitted exam materials and equipment

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
  • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
  • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent

Grading scale

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

En sentral kompetanse for kroppsøving og idrettsfagslærere i grunnutdanningen er å kunne analysere elevers bevegelser med sikte på å bidra til læring. Gjennom å utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til bevegelses- og treningslære vil studentene i dette emnet få en grunnleggende forståelse av kroppens oppbygning og funksjon knyttet til bevegelse. Denne forståelsen skal anvendes til å analysere og tilrettelegge for læring om, i og gjennom bevegelse i kroppsøving og idrettsfag i skolen eller andre institusjoner som driver kroppsøvingsfaglig eller idrettsfaglig arbeid med barn, unge og voksne. Emnet gir en grunnleggende forståelse av utvikling av bevegelsesferdighet med fokus på både bevegelsesglede og prestasjon, samt en innføring i ulike fagperspektiver på kropp og bevegelse, som for eksempel fra filosofi, sosiologi eller antropologi. I emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i ulike individuelle bevegelsesaktiviteter. Emnet gir også en introduksjon til muntlig deltakelse i akademiske aktiviteter slik som vurdering av medstudenters arbeid.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.