Programplaner og emneplaner - Student
VETEK6000 Human Beings and Techonolgy Course description
- Course name in Norwegian
- Menneske og teknologi
- Study programme
-
Further Education Programme in Assistive Technology – Master’s Level
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 og MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og består av kliniske studier tett knyttet opp til samme tematikk. Studenten skal videreutvikle sine teoretiske perspektiver og kunnskaper gjennom refleksjon og kliniske vurderinger.
Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområder og -metoder i svangerskapsomsorgen. Studenten skal også få innblikk i jordmors veiledningsansvar og funksjon ved ungdomshelsestasjoner og poliklinisk virksomhet relatert til kvinners reproduktive og seksuelle helse. MAJOPRA 1 og MAJOPRA2 har en ramme på 20 uker, som fordeles med 13 uker i MAJOPRA1 og 7 uker i MAJOPRA2. Dette tilpasses det enkelte praksissted og den enkelte student, og kan organiseres på ulike måter.
Required preliminary courses
Knowing how behaviour is influenced by conditions in the surroundings is essential and this knowledge can be used to plan and carry out different change and training measures. Special terminology is used to conduct precise analyses of behaviour and environmental influences.
Learning outcomes
Admission to the programme.
Teaching and learning methods
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, selvstudier.
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskapet og barseltiden
- kan identifisere og analysere kvinnehelse i et livsløpsperspektiv
- kan identifisere og implementere kultursensitiv veiledning i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert med oppfølging av kvinner og familier i svangerskapet og i barseltiden
- kan oppdage unormale forhold i svangerskapet og barseltiden og iverksette relevante tiltak
- kan bidra til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskaps- fødsel og barselomsorgen til beste for familiens behov
- an anvende prinsipper for prevensjonsveiledning og innsetting og fjerning av langtidsvirkende reversible prevensjon (LARC) i samhandling med brukerne
- kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter i møte med ungdom, gravide og partner
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede selvstendig innenfor jordmors fag- og ansvarsområde relatert til seksuell og reproduktiv helse
- kan utøve kultursensitiv omsorg i møte med ungdom, gravide, partner og familien
Assessment
Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier i kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.
Permitted exam materials and equipment
Portfolio exam comprising four tests and a digital, supervised written exam lasting four hours. All four tests must be approved before the student can take the digital, supervised written exam. All the components must be awarded a pass grade before the exam as a whole can be passed.
If the student fails one test, the student can retake this test. Resit/rescheduled attempts at the four tests can be taken once before the ordinary, digital, supervised written exam. Before the resit/rescheduled digital, supervised written exam, students will be given a third and final attempt at one or more of the tests.
Grading scale
None
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen i emnet:
- Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
- Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Oppgaven skal ikke overskride 2000 ord, og den skal presenteres for praksis- eller fagfellesskapet.
- Egenvurdering av praksis i kommunehelsetjenesten. Omfang maksimalt 500 ord. Egenvurderingen skal undertegnes av praksisveileder.
- Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner, etter angitte føringer
- Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier
Veiledning i praksisstudier
Studenten vil i hovedsak bli veiledet av en jordmor fra praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner. Praksisveileder skal ha en midtvurdering med studenten senest tre uker før emnet er ferdig. Denne samtalen skal dokumenteres. Ved behov arrangeres veiledningssamtale mellom student, praksisveileder og universitetets veileder. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til sluttvurdering. Universitetets veileder har ansvar for å ha kontakt med praksisveileder om studentens faglige utvikling, samt veiledning på skriftlige arbeidskrav.