EPN-V2

VETEK6000 Human Beings and Techonolgy Course description

Course name in Norwegian
Menneske og teknologi
Study programme
Further Education Programme in Assistive Technology – Master’s Level
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innen design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Dette kravet må være oppfylt for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Assessment

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.

Permitted exam materials and equipment

Se mer utfyllende omtale av praksis i programplanen

Grading scale

Antall dager veiledet praksis:

  • 10 dager pedagogisk praksis i videregående skole eller på ungdomstrinnet i grunnskolen (valgfritt)

Praksis skal være veiledet og vurdert, det er praksislærer som vurderer praksis

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jf. § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Examiners

Bestått/ikke bestått