Programplaner og emneplaner - Student
VEST6200 Mentoring and practice based research Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning og utviklingsarbeid
- Study programme
-
Mentor Education in Visual and Performing Arts II
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjennomføring av FoU-arbeid innenfor veiledningsfeltet
- har kunnskap om de utfordringer en nyutdannet lærer eller praksisstudent møter gjennom temaene forskning om nyutdannede (nasjonal og internasjonal)
- har kunnskap om profesjonsteori
- har kunnskap om utfordringer knyttet til flerkulturelt og internasjonalt perspektiv, kjønns- og likestillingsperspektiv og etiske problemstillinger i yrkespraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder innenfor ulike lærings- og utviklingsprosesser i selvstendig utviklingsarbeid
- kan gjennomføre individuelt FoU-arbeid med problemstilling knyttet til nyutdannedes eller praksisstudenters utfordringer
- kan gjennomføre praktisk veiledning av nyutdannede lærere eller praksisstudenter
Generell kunnskap
Studenten
- har utviklet et didaktisk og organisatorisk repertoar til veiledning rundt utfordringer nyutdannede lærere og praksisstudenter står overfor i møte med lærerprofesjonen
- har kjennskap til grunnleggende begreper og strategier i FoU-arbeid
- har kjennskap til forskning rundt frafall i læreryrket
Content
Emnet består av følgende hovedområder:
- Utfordringer i læreryrket.
- FoU-prosjekt.
Undervisningsplaner og timeplan
Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i studieplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet undervisning med krav om tilstedeværelse, pensum og støttelitteratur. Timeplanen utarbeides i WebUntis. Timeplanene leser studenten selv i nettversjon. Disse blir lagt ut i god tid før oppstart.
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene i studiet inkluderer undervisning, individuelt arbeid, gruppe- og kollokviearbeid, nettbasert samarbeid samt arbeid i tilknytning til praksisfeltet gjennom
- samlinger
- nettbasert undervisning og samarbeid
- veiledning og oppfølging
- arbeid i studiegrupper
- individuelt FoU-arbeid
Course requirements
Gjennom studiet skal studenten utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Disse ferdighetene og denne kompetansen kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom direkte dialog med blant annet medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i all undervisning.
Arbeidskrav i emne 2
Gjennom emnet skal studenten gjennomføre veiledningsoppgaver. Kunnskap om hovedområdene i både emne 1 og emne 2 skal synliggjøres i en større FoU-oppgave. Det skal gjennomføres et FoU-arbeid. En undersøkelse om utfordringer i læreryrket for nyutdannede eller praksisstudenter i estetiske fag spesielt, skal resultere i en individuell oppgave som tar opp aktuelle områder i veiledningsproblematikk gjennom refleksjon og drøfting av konkret dokumentasjon og teori.
Arbeidskrav 1
Utfordringer i læreryrket. Praktisk veiledning. Veiledningen skal baseres på den nyutdannedes eller praksisstudentenes behov. Det skal føres veiledningslogg som danner basis for en faglig presentasjon ved samling. Antall timer: 10 t.
Generelt om arbeidskrav
Sykdom fritar ikke fra arbeidskravene. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse, vil ikke få anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.
Innfrielse og godkjenning av arbeidskrav danner forutsetningen for å få avlegge eksamen. Arbeidskrav vurderes til -godkjent-/-ikke godkjent-. Arbeidskravene skal være innfridd innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som ikke innfrir fristen for arbeidskravet på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Studenter som får vurderingen -ikke godkjent- på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.
Studenten må også kunne bruke ulike søkeverktøy for å anvende forskning som grunnlag for faget, dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid. Det vil bli gitt undervisning i dette etter behov.
Assessment
Individuell skriftlig semesteroppgave og individuell muntlig eksamen. Begge delene må bestås for å få bestått på hele emnet.
Semesteroppgaven gjennomføres som en undersøkelse og danner grunnlag for en individuell FoU-oppgave. Omfang ca. 3000-4000 ord.
Muntlig eksamen retter seg inn mot FoU-arbeidet. Omfang av muntlig eksamen er inntil 30 minutter. Muntlig eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor. Det gis karaktervurderingen -bestått-/-ikke bestått-.
Vurderingskriterier
Bestått: Har vist et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder/praksislærer og har vist god evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå.
Ikke bestått: Har ikke tilegnet seg god nok kunnskap for å kunne praktisere som veileder/ praksislærer og har ikke vist god nok evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe og organisasjonsnivå.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske faglige aktiviteter. Samtlige komponenter som inngår i avsluttende vurdering må være gjennomført og bestått for å få karakterutskrift.
Det kan klages på karakteren av FoU-oppgaven. Det kan ikke klages på den muntlige eksamensdelen.
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger ordinær eksamen eller som får vurderingen -ikke bestått-, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres tidlig i påfølgende semester. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og behandlet i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Oppmelding til ny/utsatt eksamen må gjøres skriftlig. Nærmere informasjon om tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på studentsidene til HiOA.
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
FoU-arbeidet vurderes av intern sensor.
Muntlig eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor.