Programplaner og emneplaner - Student
VESK6300 Supervision and Mentoring in Professions: Process Facilitation and Quality Development Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling
- Study programme
-
Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningen i emne 2 bygger på undervisningen i emne 1.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
- har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskaper om bergartsyklusen som system
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
- har kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi og fysikk, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Learning outcomes
Arbeidskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Individuell praktisk prøve i praktisk naturfaglig arbeid (om lag 20 minutter)
- Gjennomføre et utforskende arbeid i naturfag i egen klasse, individuelt eller i par, videopresentasjon 5-10 minutter
- Gjennomføre teknologiundervisning med egne elever, sammensatt tekst med beskrivelse,1000 ord +/- 10%
- Dele minst ett av studiets arbeidskrav med kolleger på egen skole. Refleksjonsnotat, 500 ord +/- 10%
Aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitet som er nevnt nedenfor.
- Deltakelse på sikkerhetskurs i kjemi inkludert forarbeid.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i bestemte faglige aktiviteter, se programplan.
Content
Eksamenen består av to deleksamener. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer.
- Deleksamen 1: Individuell undervisningspraktisk eksamen. Kandidaten skal ut fra gitte rammer utforme et 15 minutter langt undervisningsopplegg og gjennomføre det med en studentgruppe. Oppgaven gis 48 timer før eksamen.
- Deleksamen 2: Individuell eksamen i spill på instrument 1. Studenten legger opp en repertoarliste på fem-sju stykker/sanger. På eksamen prøves studenten i minimum to stykker/sanger, hvorav ett/en er selvvalgt. Varighet: 5-10 minutter.
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen med praktisk(e) innslag. Omfanget er 40 minutter forberedelsestid og om lag 40 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent seinest tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Course requirements
Arbeidskrav
Studentene skal gjennomføre veiledningsaktiviteter på egen arbeidsplass og i studentgruppa. Arbeidet dokumenteres fortløpende gjennom logger etter gitte kriterier. Loggene vil danne utgangspunkt for de tre arbeidskravene. Studentgruppene drives av studentene selv og er en samarbeidsarena for planlegging, refleksjon, dialog og veiledning - og gjennomføres som strukturerte gruppeveiledninger.
Arbeidskrav 1: Studentgruppene presenterer muntlig for medstudentene felles refleksjoner over grovplanlegging av veiledningsaktiviteter de vurderer å gjennomføre på egne arbeidsplasser i løpet av semesteret, 10-15 minutter. Veiledningstiltakene skal ha fokus på enten profesjonsveiledning, prosessveiledning og/eller kvalitetsutvikling på egen arbeidsplass. Presentasjonen skal danne utgangspunkt for gruppediskusjoner.
Arbeidskrav 2: Hver studentgruppe skal lage en felles videopresentasjon eller podkast. Den skal ta tak i et utvalg av de veiledningstiltakene de enkelte studentene har planlagt, gjennomført, dokumentert og vurdert på egen arbeidsplass. Videoen/podkasten kan for eksempel være i form av en veiledningssamtale der gruppa har hovedfokus på fellestrekk ved de erfaringene de har gjort seg i løpet av sine utviklingsarbeid. I videoen/podkasten skal gruppa også drøfte noen av erfaringene de har gjort seg i lys av teori og relevant forskning. Hensikten med dette arbeidskravet er i stor grad å prøve ut strategier for presentasjon med tanke på muntlig eksamen. Omfang på videoen/podkasten skal være 8-10 minutter.
Arbeidskrav 3: Det skal som grunnlag for presentasjonen foreligge en individuell skriftlig beskrivelse om hvordan den enkelte student har planlagt og gjennomført sitt prosjekt på egen arbeidsplass. Teksten skal ha med referanser til teori og forskning som har gitt retning og har belyst arbeidet den enkelte student har gjennomført og en litteraturliste som studenten har brukt. Omfang 1500 ord +/-10%. Litteraturlisten og innholdsfortegnelsen regnes utenom.
Nærmere informasjon om arbeidskravene utleveres i løpet av studiet. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
Assessment
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Grading scale
Se programplanen.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie
- har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
- har kunnskap om musikalsk barnekultur og barns musikalske utvikling, uttrykksformer, kreativitet, identitet og faktorer som virker inn pa¿ slik utvikling
- har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
- har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
- kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og digitale verktøy
- mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
- kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
- kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom ma¿l, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
- kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeider
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn preget av mangfold
- kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
Admission requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
- Individuell skriftlig oppgave i musikkdidaktikk. Omfang: 1800 ord (+/- 10 %) eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten. Dette arbeidskravet skal gi studentene øvelse i akademisk skriving i musikkdidaktikk.
- Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.