Programplaner og emneplaner - Student
VESK6200 Professional Qualification: Supervision and Mentoring for Students and Newly Educated Teachers Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere
- Study programme
-
Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet 2a gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner, med fokus på kunnskap om profesjonskvalifisering, læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning, på kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen og veiledning av nyutdannede lærere står sentralt. I studiet vektlegges dessuten skolen som læringsarena.
Required preliminary courses
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal i grupper på tre til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget og lage en plan for hvordan de skal arbeide med en entreprenørskapsprosess igjennom hele emnet. Planen skal presenteres for medstudenter. Det er valgfri presentasjonsform. Omfang: 10 minutters presentasjon.
- Studenten skal i gruppe på tre til fire studenter utvikle innholdet i entreprenørskapsarbeidet. Utviklingen skal skje i samarbeid med arbeids- og næringsliv. Arbeidet skal og presenteres for medstudenter i en multimodal presentasjon (film, bilder, etc), omfang 8-10 min.
- Studenter skal i grupper på tre til fire studenter formidle og drøfte erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og prosesser. Presentasjonen skal knyttes til aktuelle teori. Arbeidskravet dokumenteres med en multimodal presentasjon som skal innleveres på studiets læringsplattform. Den multimodale presentasjonen skal ha et omfang på om lag 6-8 minutter.
Hensikten med arbeidskravene er at studentene få kunnskaper og ferdigheter og generell kompetanse om entreprenørielle læreprosesser, verktøy og metoder. Studentene skal få innsikt i og erfaring med, bærekraft knyttet til entreprenørskap i arbeidslivsfaget. Arbeidskravene skal også bidra til å kunne tilrettelegge for entreprenørielt samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv. Studiet skal bidra til didaktisk digital kompetanse gjennom multimodale presentasjoner.
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.
Learning outcomes
I eksamensoppgaven skal gjennomføres i gruppe (3-4 studenter) og skal vise gruppens læring og utvikling opp mot studiets læringsutbyttebeskrivelser, og se dette i lys av aktuelle forskning og teori. Eksamensoppgaven skal presenteres som en multimodal presentasjon med et omfang på 10- 12 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Til ny og utsatt eksamen kan den multimodale presentasjonen bearbeidet én gang. Dersom det ikke kan dannes grupper kan ny og utsatt eksamen gjennomføres individuelt.
Content
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i ungdomstrinnet og videregående skole. Det arbeides med faglig fordypning og praksis i skole og arbeidsliv, utvikling av læringsmiljø, klasseledelse og kartlegging av elevers læreforutsetninger. Læringsteori knyttes aktivt opp mot de ulike temaene og studentene arbeider med bevisstgjøring av eget pedagogisk ståsted. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosesser og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning. Emnet tar også for seg produktutvikling, kvalitetssikring og helse- miljø og sikkerhet i restaurant- og matfagene.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt
Course requirements
Bachelorprosjektet i Drama- og teaterkommunikasjon inneholder to komponenter (30 stp):
Komponent 1. Et av studentens valgemner og/eller et tydelig dramapedagogisk eller teaterfaglig prosjekt
Komponent 2. Praksis, forskningsmetode og oppgaveskriving
Utdypning komponent 1 av Bachelorprosjektet:
Bachelorprosjektet er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama- og teaterkommunikasjon (dramaturgi, figurteater, maskespill, muntlig fortellerkunst, bevegelsesteater eller regi). I bachelorprosjektet komponent 1 skal studenten gjennomføre en praksis som kan være en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid. Her vektlegges det å fokusere på samfunnsrelevansen og samfunnsoppdraget. Praksisen skal ta utgangspunkt i en valgt forskningsmetode.
Utdypning komponent 2 av Bachelorprosjektet:
I bachelorprosjektet del 2 skal studentene utforske videre et tema knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene. Gjennom arbeidet med Bachelorprosjektet del 2 skal studentene utvikle evnen til å anvende praksis i felten, akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Skriftliggjøringen vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer.
I bachelorprosjektet skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.
Assessment
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Grading scale
Sentrale temaer i emnet:
- entprenørielle læreprosesser
- entreprenørielle verktøy og metoder
- bærekraft i arbeidslivsfaget
- veiledning av entreprenørielle læreprosesser
- samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv
- multimodale presentasjoner
Examiners
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer innenfor teaterfeltet
- har kunnskap om og kan utforske teknikker og praksiser
- har teaterfaglig kunnskap
- har kunnskap om kunstens plassering i samfunnet
- har kunnskap om estetiske virkemidler og dramaturgi
- har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige og skapende prosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende forskningsmetodikk gjennom eget kunstnerisk og didaktisk arbeid
- viser evne til å strukturere og kritisk analysere eget praktisk estetisk arbeid
- kan dokumentere og analysere eget arbeid i kunstneriske eller didaktiske sammenhenger
- kan arbeide selvstendig, utforme, ta i bruk og evaluere resultater for videreutvikling av sceniske uttrykksformer
- kan bruke kilder og fagstoff nyansert slik at det belyser et tema
- kan bidra til utvikling av god kunstnerisk praksis gjennom refleksjon og utveksling av synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet.
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utvikle selvstendige konsepter for teaterfeltet og anvende disse i en samfunnsmessig kontekst
- har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger og kan håndtere komplekse kunstneriske sammenhenger
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan anvende etiske retningslinjer i håndtering av materiale, kilder og praksis
- kan beherske og reflektere over formidlings former og teknikker
- kan anvende dramaturgiske virkemidler i en didaktisk, kunstnerisk og samfunnsmessig sammenheng
- kan anvende og formidle selvstendig teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor teaterfeltet
- kan anvende relevant teori, og dokumentere egen kunstneriske prosess
Admission requirements
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, egen praksis, veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
I bachelorprosjektet skal studentene gjennomføre og analysere egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med tydelige estetiske knyttet til studieretningsvalget. De skal benytte seg av den kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele bachelorløpet. De skal vise at de behersker flere deler av drama/teaterfaget og synliggjøre sitt kompetansenivå både praktisk og teoretisk.