Programplaner og emneplaner - Student
VESK6200 Professional Qualification: Supervision and Mentoring for Students and Newly Educated Teachers Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere
- Study programme
-
Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent opptak til studiet
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til metodiske prosesser for ide og konseptutvikling; formgiving og design av produkter, nyskapning og innovasjon
- kan forklare sammenhengen mellom eksperimentelle designmetoder og produktutvikling
- kjenner til estetiske virkemidler knyttet til produkter
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende, diskutere og vurdere estetiske materielle utrykk og virkemidler
- kan innhente og analysere informasjon og fagstoff for å belyse en problemstilling
- behersker å bruke enkel 2D og 3D media til idémyldring, analyse og produktutvikling
- kan utvikle konsepter
- kan dokumentere og presentere utviklingsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- velge og benytte seg av og ulike kreative metoder for utvikling av konsepter og produkter.
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- reflektere over sammenheng mellom teori og praksis relatert til produkter
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om læreres profesjonskompetanse som grunnlag for utøvelse av veilederfunksjonen i møte med lærerstudenter og nyutdannede lærere
- avansert kunnskap om teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning som fagområde
- avansert kunnskap om veiledning i ulike sider ved profesjonskompetanse i skolen;;
- avansert kunnskap om vurdering av studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
- inngående kunnskaper om skolen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig anvende kunnskap om læreres profesjonskompetanse for å planlegge, begrunne, gjennomføre og analysere veiledningssamtaler og veiledningsforløp for å fremme studenters og nyutdannedes læring
- analysere og anvende eksisterende teorier og metoder innenfor pedagogisk veiledning
- gjennomføre formativ og summativ vurdering av studenters oppnåelse av læringsutbytte i praksisperioder og kritisk analysere og vurdere studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere studenters og nyutdannedes læringsprosesser med utgangspunkt i lærerutdanningens og skolens mandat
- reflektere kritisk over veiledningens bidrag til studentens og den nyutdannedes profesjonelle utvikling
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder i skolen som grunnlag for å utvikle kvalitet i den pedagogiske praksisen
- bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en viktig aktør i lærerutdanning og praksisfelt
Content
Emne 2a drøfter følgende tema, som er gjennomgående gjennom studiet.
Tema 1: Profesjonskunnskap og pedagogisk veiledning
- Profesjonskunnskap, lærerrolle og veilederrolle
- Kunnskap om tradisjoner og teorier i pedagogisk veiledning
- Didaktisk analyse som grunnlag for pedagogisk arbeid
- Profesjonsetiske perspektiver og dilemmaer i veiledning av studenter og nyutdannede
- Lovverk, forskrifter og styringsdokumenter for lærerutdanning, grunnopplæring og veiledning i skolen.
Tema 2: Praksislærerrollen og veilederrollen
- Veilederens valg av strategi og forløp
- Observasjon som grunnlag for veiledning
- Underveisvurdering og sluttvurdering, skikkethetsvurdering i lærerutdanningen
- Skolen som læringsarena - veiledningens rolle i kvalifisering og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
Tema 3: Studenten og den nyutdannede
- Studenters og nyutdannedes individuelle og kollektive læringsprosesser
- Danningsaspektet i veiledning
- Veiledning individuelt og i grupper
- Redskaper til refleksjon
- Vanskelige samtaler med studenter og nyutdannede
Teaching and learning methods
Se informasjon i programplanen.
Praksis
Studentene må gjennomføre veiledning på egen arbeidsplass som del av studiet.
Course requirements
Arbeidskrav
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass og i basisgruppa som skal dokumenteres etter gitte kriterier. Dokumentasjonen danner utgangspunkt for arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Nærmere informasjon om arbeidskravene utleveres i løpet av studiet.
Individuelle arbeidskrav
- Studenten skal lage en didaktisk plan for et veiledningsforløp for studenter eller nyutdannede. Planen dokumenteres i en fagtekst med omfang 1500 ord +/- 10%, og presenteres muntlig på samling etter gitte kriterier.
- Arbeidsoppgave som bygger på erfaringer fra veiledning. Valgfri dokumentasjonsform (skriftlig notat 3-5 sider, podkast 10-15 minutter, film 5-10 minutter, eller digital historiefortelling e.l.) som utføres etter nærmere kriterier. Oppgaven presenteres muntlig for en gruppe medstudenter.
- Gjennomføre enten én observasjon av veiledning av studenter/nyutdannede individuelt eller i gruppe (30-45 minutter) eller ett intervju med studenter/nyutdannede om veiledningserfaringer (om lag 30 minutter). Dette danner så utgangspunkt for innledning til en faglig diskusjon i basisgruppa og med kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et skriftlig notat med faglige refleksjoner over diskusjonene. Omfang 1500 ord +/- 10 %
Gruppearbeidskrav
- Basisgruppa holder et framlegg for medstudenter over et selvvalgt tema knyttet til studiets innhold. Varighet 20-30 minutter. Basisgruppa leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene.;
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
Assessment
Individuell mappevurdering med følgende mappekrav:
- Produkt
- Dokumentert arbeidsprosess (2D og 3D materialutprøvinger)
Alle deleksamener i mappen må være bestått for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala A-F
Admission requirements
To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.