Programplaner og emneplaner - Student
VERNL3200 Public Administrative Processes and Procedures and Working in Organisations Course description
- Course name in Norwegian
- Saksbehandling og arbeid i organisasjoner
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet får studentene kjennskap til hvordan en kan benytte ressursene som finnes i grupper, nettverk og organisasjoner. Emnet vil gi studentene en innføring i Organizational Behavior Management, samt kunnskap om kartlegging, påvirkning og mobilisering av brukerens nettverk. Det fokuseres også på samarbeid mellom frivillig og offentlig sektor. I dette emnet får studentene også innføring i saksbehandling, forsvarlighetskravet står sentralt.
Required preliminary courses
Bestått VERN1310/VERND1310/VERNL1310
Learning outcomes
Etter gjennomført emne i Arbeid i organisasjoner (1) og saksbehandling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive organisasjoner ut fra et systemteoretisk perspektiv (1)
- kan redegjøre for sentrale nettverksteoretiske begreper på individ og systemnivå (1)
- kan redegjøre for grunnleggende prinsipper i Organizational Behavior Management (OBM)/ Performence Management (PM) (1)
- kan redegjøre for kjennetegn ved og suksesskriterier for organisasjonsutvikling (1)
- har god kunnskap om forsvarlighetskravet i helselovgivningen (2)
- har kjennskap til de statlige tilsynsordningene for helse- og omsorgstjenestene (2)
- har god kunnskap om lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, særlig kapittel 9, om rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt ovenfor enkelte personer med utviklingshemning (2)
- har kunnskap om pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 4A om helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen (2)
- har kjennskap til vergemål og alternativer til dette (2)
- har kjennskap til lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (2)
Ferdigheter
Studenten
- kjenner til hvordan nettverksanalyse kan bidra til å identifisere organisasjoners interne og eksterne utfordringer (1)
- kan analysere sammenhengen mellom ønsket personalatferd og måloppnåelse på en arbeidsplass ved å bruke atferdsanalytiske prosedyrer (1)
- har ferdigheter til å anvende kommunikasjon og relasjonelle ferdigheter som fremmer samhandling på en arbeidsplass (1)
- har ferdigheter til å anvende konstruktiv feedback på arbeidsplassen (1)
- kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å se hvordan ønsket personalatferd fremmer kollegaers arbeidsvilkår og pasientens/brukers livsvilkår (1)
- kan tilrettelegge for motiverende og fremmende arbeidsmiljø ved bruk av atferdsanalytiske prosedyrer (1)
- kan gjennomføre en rettsriktig og forsvarlig saksbehandling knyttet til søknader om nødvendige kommunale helse- og omsorgstjenester (2)
Generell kompetanse
Studenten
- kan redegjøre for hva som menes med samtykkekompetanse og hvordan samtykkekompetansen kan vurderes (2)
- har innsikt i grunnleggende juridisk metode (2)
Teaching and learning methods
Emnet omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Studentene vil bli delt inn i grupper, og disse skal arbeide selvstendig med ulike problemstillinger fra emnet.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse i gruppearbeid og innlevering av besvarelse (1)
- Deltakelse i gruppearbeid og innlevering av gruppenotat (2)
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Permitted exam materials and equipment
Praksis gjennomføres i løpet av 25 dager og består av:;;
-
;
- 22 dager;der studentene skal utføre faglige arbeidsoppgaver i bibliotek eller andre informasjons- og kulturformidlende organisasjoner.
- 3 dager av praksisperioden er til skriving av eksamensoppgaven. Dagene/tidene bestemmes av studenten og praksisstedet.
I forkant av praksisperioden undervises det i profesjonsteori og -etikk.;I etterkant skal studentene se egen praksiserfaring i relasjon til 1. studieårs pensum og undervisning.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Kunnskap;;
Studenten;
- har kunnskap om profesjonenes rolle i dagens samfunn
- har kunnskap om forskningens betydning i utviklingen av det bibliotekfaglige profesjonsfeltet
- har kunnskap om bibliotekarprofesjonens etiske forankring
- har innsikt i hverdagspraksisen ved bibliotek eller andre informasjons- og kulturformidlende organisasjoner
- kan reflektere kritisk over nytteverdien av fagkunnskapen fra 1. studieår
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i egen praksiserfaring og 1. studieårs pensum og undervisning observere, analysere, planlegge og utføre profesjonsspesifikke arbeidsoppgaver i praksisfeltet
- kan bruke fagkunnskapen fra 1. studieår til å analysere og diskutere ulike aspekter ved praksisutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten
- har praktiske erfaringer fra profesjonsfeltet (aktørkompetanse)
- har et grunnlag for å kritisk vurdere sammenhengen mellom teori og praksis, profesjonsfeltets kunnskapsutvikling og etiske aspekter ved bibliotekarrollen (kommentatorkompetanse)