EPN-V2

VERNL3200 Public Administrative Processes and Procedures and Working in Organisations Course description

Course name in Norwegian
Saksbehandling og arbeid i organisasjoner
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene kjennskap til hvordan en kan benytte ressursene som finnes i grupper, nettverk og organisasjoner. Emnet vil gi studentene en innføring i Organizational Behavior Management, samt kunnskap om kartlegging, påvirkning og mobilisering av brukerens nettverk. Det fokuseres også på samarbeid mellom frivillig og offentlig sektor. I dette emnet får studentene også innføring i saksbehandling, forsvarlighetskravet står sentralt.

Required preliminary courses

Bestått VERN1310/VERND1310/VERNL1310

Learning outcomes

Etter gjennomført emne i Arbeid i organisasjoner (1) og saksbehandling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive organisasjoner ut fra et systemteoretisk perspektiv (1)
  • kan redegjøre for sentrale nettverksteoretiske begreper på individ og systemnivå (1)
  • kan redegjøre for grunnleggende prinsipper i Organizational Behavior Management (OBM)/ Performence Management (PM) (1)
  • kan redegjøre for kjennetegn ved og suksesskriterier for organisasjonsutvikling (1)
  • har god kunnskap om forsvarlighetskravet i helselovgivningen (2)
  • har kjennskap til de statlige tilsynsordningene for helse- og omsorgstjenestene (2)
  • har god kunnskap om lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, særlig kapittel 9, om rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt ovenfor enkelte personer med utviklingshemning (2)
  • har kunnskap om pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 4A om helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen (2)
  • har kjennskap til vergemål og alternativer til dette (2)
  • har kjennskap til lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (2)

Ferdigheter

Studenten

  • kjenner til hvordan nettverksanalyse kan bidra til å identifisere organisasjoners interne og eksterne utfordringer (1)
  • kan analysere sammenhengen mellom ønsket personalatferd og måloppnåelse på en arbeidsplass ved å bruke atferdsanalytiske prosedyrer (1)
  • har ferdigheter til å anvende kommunikasjon og relasjonelle ferdigheter som fremmer samhandling på en arbeidsplass (1)
  • har ferdigheter til å anvende konstruktiv feedback på arbeidsplassen (1)
  • kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å se hvordan ønsket personalatferd fremmer kollegaers arbeidsvilkår og pasientens/brukers livsvilkår (1)
  • kan tilrettelegge for motiverende og fremmende arbeidsmiljø ved bruk av atferdsanalytiske prosedyrer (1)
  • kan gjennomføre en rettsriktig og forsvarlig saksbehandling knyttet til søknader om nødvendige kommunale helse- og omsorgstjenester (2)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for hva som menes med samtykkekompetanse og hvordan samtykkekompetansen kan vurderes (2)
  • har innsikt i grunnleggende juridisk metode (2)

Teaching and learning methods

Emnet gir en grunnleggende forståelse av menneskekroppens oppbygning fra den enkelte celle til de store organsystemene og organenes funksjon. Kunnskap i topografisk anatomi er en forutsetning for å kunne lokalisere anatomiske strukturer fremstilt ved hjelp av bildediagnostiske metoder. På samme måte er fysiologi viktig for utførelse av dynamiske bildediagnostiske undersøkelser. Kompetansen er essensielt i faglig forsvarlig profesjonsutøvelse for radiografer.

Course requirements

Studenten må være tatt opp på studiet.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare grunnleggende biokjemiske prosesser på celleplan og se dem i sammenheng med fysiologiske prosesser i kroppens organer
  • gjøre rede for skjelett- og muskelsystemets anatomiske oppbygging
  • forklare oppbygging av celler, vev, organer og organsystemer -
  • forklare de fysiologiske prosesser i respirasjonssystemet og sirkulasjonssystemet
  • beskrive sansenes- og forplantingssystemets anatomi og fysiologi
  • forklare fysiologiske prosesser i nyrer og urinveier, fordøyelses- og nervesystemet
  • forklare kroppens bevegelser, akser, plan og retninger
  • beskrive akser, plan og retninger i bildediagnostisk materiale

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende latinsk navn og benevning på muskler, ledd, ligamenter, nerver, stillinger, bevegelsesretninger, akser og plan
  • identifisere ulike organer og strukturer i bildediagnostisk materiale
  • utføre palpasjon av ulike knokler og ledd

Permitted exam materials and equipment

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasserom, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. På seminarene fordyper studentene seg i fagstoffet. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Grading scale

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger
  • individuell flervalgstest, inntil 2 timer etter nærmere gitte kriterier

Examiners

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 3 timer.