Programplaner og emneplaner - Student
VERNL2320 Health Issues II Course description
- Course name in Norwegian
- Helsefaglig emne II
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 9.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innholdet i studiet skal belyses i et internasjonalt perspektiv og yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon har tilrettelagt for studentutveksling i 3. til 5. semester. For eksempel i yrkesfaglig praksis og/eller pedagogisk praksis.
Required preliminary courses
I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav som er beskrevet i emneplanene. Arbeidskravene er både knyttet til læringsfellesskapet på samlinger, pedagogisk praksis i skolen og yrkesfaglig praksis i bedrift. Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen undervisning og sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre.
Teknologi og digitale ressurser i programområdet
Gjennom arbeidskrav skal studentene utvikle digital kompetanse i sitt dokumentasjonsarbeid, og utøvelsen av profesjonsfaget. Verktøy som for eksempel blogg, wiki, video, bilder, lyd, apper, digitale kommunikasjonsformer, digitale verktøy og multimodale tekster ønskes i størst mulig grad implementert i arbeidet i studiet. I yrkesfaget ønskes bruk av teknologi og digitale ressurser fra arbeidslivet synliggjort, hvor bruken understøtter utførelsen av sentrale yrkesoppgaver.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om helsesvikt knyttet til ulike funksjonsvansker
- har god kunnskap om konsekvenser av helsesvikt for personer med ulike grader av immobilitet
- har god kunnskap om ulike behandlingsformer ved somatisk sykdom
- har god kunnskap om farmakologi og farmakokinetikk
- har god kunnskap om legemiddeladministrasjon
- har god kunnskap om hygieniske prinsipper
- har god kunnskap om aktuelle observasjoner knyttet til de ulike prosedyrene
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan administrere forordnede legemidler i henhold til gjeldende retningslinjer
- kan utføre ulike prosedyrer, sette injeksjoner, utføre blodtrykks- og pulsmålinger i henhold til prosedyreliste
- kan demonstrere de viktigste hygieniske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan redegjøre for forhold som er avgjørende for betydningen av god helse og kjenne til tiltak for å oppnå dette
- kan redegjøre for årsaker, symptomer og behandlingsformer ved sykdom og aldring
- planlegger og gjennomfører oppgaver knyttet til administrasjon av legemidler
- kan anvende etiske og juridiske premisser i diskusjoner i det helsefaglige arbeidet
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Emnet inneholder også demonstrasjoner av ulike pleieprosedyrer og praktiske øvelser i øvingspost. Emnet avsluttes med en praktisk prøve, der faglærer vil vurdere den enkelte students prestasjoner i de ulike prosedyrene.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- obligatorisk deltagelse i gruppearbeid med innlevering i Fronter
- to flervalgstester som gjennomføres i Fronter
- obligatorisk deltakelse i demonstrasjoner og praktiske øvelser
- obligatorisk deltakelse på førstehjelpskurs
- én praktisk prøve
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
En sensor