EPN-V2

VERNL2110 Data Collection, analysis and Learning conditions Course description

Course name in Norwegian
Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.

Recommended preliminary courses

Det anbefales å ha godkjente arbeidskrav i VERN1500/VERND1500/VERNL1500 før oppstart av dette emnet.

Required preliminary courses

Godkjent følgende arbeidskrav: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10

Bestått følgende emne: VERN1400/VERND1400/VERNL1400

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan

  • definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
  • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
  • beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
  • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
  • beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
  • redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
  • beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
  • redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
  • forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
  • planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
  • måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
  • studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring

Teaching and learning methods

Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • pretest ved oppstart av emnet
  • deltagelse i veiledet gruppearbeid
  • 1 skriftlig, individuell oppgave på maksimum 800 ord
  • posttest ved emnets slutt

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

To sensorer