EPN

VERNL2110 Data Collection, analysis and Learning conditions Course description

Course name in Norwegian
Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser
Study programme
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.

Recommended preliminary courses

Det anbefales å ha godkjente arbeidskrav i VERN1500/VERND1500/VERNL1500 før oppstart av dette emnet.

Required preliminary courses

Godkjent følgende arbeidskrav: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10

Bestått følgende emne: VERN1400/VERND1400/VERNL1400

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan

  • definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
  • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
  • beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
  • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
  • beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
  • redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
  • beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
  • redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
  • forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
  • planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
  • måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
  • studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring

Teaching and learning methods

Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • pretest ved oppstart av emnet
  • deltagelse i veiledet gruppearbeid
  • 1 skriftlig, individuell oppgave på maksimum 800 ord
  • posttest ved emnets slutt

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

To sensorer