EPN-V2

VERNL1500 Health Issues I Course description

Course name in Norwegian
Helsefaglige emner I
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Kunnskap om anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.

Emnet gir også studenten kunnskap om de vanligste sykdommer, deres årsaker og symptomer.

Recommended preliminary courses

Det anbefales å ha bestått VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400 og VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10 før oppstart av dette emnet.

Required preliminary courses

Barneradiografi omhandler undersøkelser og behandling av barn. Barn er en sårbar pasientgruppe, og hvor undersøkelser av barn byr på helt andre utfordringer enn undersøkelser av voksne. Barn er særlig strålefølsomme, og som radiografer må man kunne ta hensyn til spesielle anatomiske forhold, ha kunnskap om de vanligste patologiske prosessene hos barn og kunne tilpasse radiografiske teknikker. Samtidig skal barn og pårørende bli ivaretatt i tråd med gjeldende lover og forskrifter. En sentral del av dette emnet omhandler barnemishandling, hvor radiografer har en viktig rolle i diagnostiseringen.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har god kunnskap om helsebegrepet og helsefaglige emner i vernepleierutdanningen
  • har god kunnskap om anatomi, fysiologi og patologi
  • har kunnskap om oppbygningen av celle og ulike prosesser som er knyttet til cellens funksjoner
  • har kunnskap om ulike organsystemenes oppbygning og fysiologi, med særlig vekt på nervesystemet
  • har kunnskap om normal motorisk utvikling
  • har kunnskap om fysiske konsekvenser og endringer knyttet til høy alder
  • har kunnskap om aldersdemens
  • har kunnskap om mikrobiologi og de viktigste hygieniske prinsippene

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjenkjenne og vurdere ulike sykdomstegn

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om helsefaglige emner for å kunne identifisere avvik og sykdomstegn
  • kan bidra til at brukere får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
  • kan redegjøre for årsaker og identifisere symptomer på de vanligste sykdommer i kroppens ulike organsystemer

Teaching and learning methods

Emnet omfatter undervisning, selvstudium, gruppearbeid.

Forelesninger etterfølges av selvstudium samt innlevering av gruppeoppgaver, med påfølgende testing. Noe av pensum forventes det at studentene tilegner seg i grupper, hvor det skal svares på en rekke spørsmål.

Det vil bli gjennomført to tester i løpet av emnet. Testene vil i hovedsak bestå av flervalgsspørsmål og kortsvarsoppgaver.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • obligatorisk deltagelse i gruppearbeid, med innlevering av gruppeoppgaver
  • to tester

Assessment

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver. På seminarer arbeider studentene i grupper.

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger

Grading scale

Muntlig eksamen i gruppe på 2-4 studenter, inntil 30 minutter per gruppe. Studentene får utlevert case to dager før eksamen som grunnlag for muntlig eksamen.

Ved ny og utsatt eksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt.