EPN-V2

VERNL1400 Introduction to Psychology and Pedagogy Course description

Course name in Norwegian
Innføring i psykologiske og pedagogiske emner
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.

Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.

Recommended preliminary courses

Gradert skala A-F.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

I emnet inngår opplæring i statistiske metoder for behandling av måledata, håndtering av feilkilder, beregning av sannsynligheter og estimering av måleusikkerhet. Videre gis det en innføring i regresjonsanalyse og metoder for kalibrering og kvantifisering, hypotesetesting og varians­analyse. Det blir lagt vekt på å vise anvendelsen av statistisk teori gjennom eksempler og problemstillinger. I emnet inngår også definisjon og diskusjon av grunnleggende begreper innenfor risikoanalyse. Emnet gir grunnleggende kunnskap og forståelse for kvalitetskontroll og kvalitetssikring gjennom bl.a. anvendelse av ervervet kunnskap i statistikk og risikoanalyse.

Teaching and learning methods

Ingen utenom opptakskrav

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for:

  • sannsynlighet, sannsynlighetsberegning og sannsynlighetsfordeling
  • grunnleggende statistisk behandling av måledata
  • konfidens og signifikans, konfidensintervall og hypotesetesting, variansanalyse
  • feil og usikkerhet, feilakkumulering og usikkerhetsoverslag
  • kalibrering og kalibreringskurver
  • hva en risikoanalyse er, hvordan en risikoanalyse gjennomføres, vanlige metoder som benyttes og hvordan risikoanalyse benyttes i risikostyring
  • prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetssikring

Ferdigheter Studenten:

  • kan vurdere usikkerhet og feilkilder i måleresultater
  • kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
  • kan gjennomføre risikoanalyser av ulike problemstillinger og tolke og presentere resultatene fra analysen som et bidrag i beslutninger om risiko og kvalitet

Generell kompetanse Studenten:

  • har grunnleggende innsikt i vurdering og krav til kvalitet
  • har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
  • har innsikt i statistiske metoder for behandling og tolkning av måleresultater
  • har grunnleggende forståelse for de etiske problemstillingene rundt risikoanalyse, bruk av risikoakseptkriterier og hvordan risikoanalyse kan brukes og misbrukes

Assessment

Mappekrav:

  • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer, innføring i atferdsanalyse (del 101).
  • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer innføring i psykologi og pedagogikk (del 102).

Begge deler vektes likt.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 5 individuelle innleveringer, antall sider: 10-100
  • 2 prosjektoppgaver i grupper, 2-6 studenter pr gruppe

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultatet kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Examiners

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.