Programplaner og emneplaner - Student
VERNL1400 Introduction to Psychology and Pedagogy Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i psykologiske og pedagogiske emner
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.
Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.
Recommended preliminary courses
Gradert skala A-F.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
I emnet inngår opplæring i statistiske metoder for behandling av måledata, håndtering av feilkilder, beregning av sannsynligheter og estimering av måleusikkerhet. Videre gis det en innføring i regresjonsanalyse og metoder for kalibrering og kvantifisering, hypotesetesting og variansanalyse. Det blir lagt vekt på å vise anvendelsen av statistisk teori gjennom eksempler og problemstillinger. I emnet inngår også definisjon og diskusjon av grunnleggende begreper innenfor risikoanalyse. Emnet gir grunnleggende kunnskap og forståelse for kvalitetskontroll og kvalitetssikring gjennom bl.a. anvendelse av ervervet kunnskap i statistikk og risikoanalyse.
Teaching and learning methods
Ingen utenom opptakskrav
Course requirements
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan gjøre rede for:
- sannsynlighet, sannsynlighetsberegning og sannsynlighetsfordeling
- grunnleggende statistisk behandling av måledata
- konfidens og signifikans, konfidensintervall og hypotesetesting, variansanalyse
- feil og usikkerhet, feilakkumulering og usikkerhetsoverslag
- kalibrering og kalibreringskurver
- hva en risikoanalyse er, hvordan en risikoanalyse gjennomføres, vanlige metoder som benyttes og hvordan risikoanalyse benyttes i risikostyring
- prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetssikring
Ferdigheter Studenten:
- kan vurdere usikkerhet og feilkilder i måleresultater
- kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
- kan gjennomføre risikoanalyser av ulike problemstillinger og tolke og presentere resultatene fra analysen som et bidrag i beslutninger om risiko og kvalitet
Generell kompetanse Studenten:
- har grunnleggende innsikt i vurdering og krav til kvalitet
- har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
- har innsikt i statistiske metoder for behandling og tolkning av måleresultater
- har grunnleggende forståelse for de etiske problemstillingene rundt risikoanalyse, bruk av risikoakseptkriterier og hvordan risikoanalyse kan brukes og misbrukes
Assessment
Mappekrav:
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer, innføring i atferdsanalyse (del 101).
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer innføring i psykologi og pedagogikk (del 102).
Begge deler vektes likt.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 5 individuelle innleveringer, antall sider: 10-100
- 2 prosjektoppgaver i grupper, 2-6 studenter pr gruppe
Grading scale
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Examiners
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.