Programplaner og emneplaner - Student
VERNL1110 The Development of the Subject Social Education and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Fagets utvikling og etikk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
- kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
- kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
- kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
- kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)
Ferdighet
Studenten:
- kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
- kan identifisere et dilemma (2)
- kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
- har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)
Generell kompetanse
Studenten:
- kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
- kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
- kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)
Teaching and learning methods
Emnet omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjon, gruppearbeid og filmfremvisninger. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper er obligatorisk og utgjør ca 8 timer. Studentene skal presentere case, gi eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til diskusjon og etisk refleksjon. Når studentene jobber i seminargrupper innen fagområdet etikk må gruppene selv be om veiledning fra faglærer.
Course requirements
The main emphasis of the course is on basic knowledge of chemistry, physics, maths and statistics, and placing these subjects in the context of medical laboratory science. This knowledge forms the basis for understanding and performing precise and reliable laboratory work. Knowledge of chemistry is also an important basis for understanding subjects such as physiology, biochemistry, cell biology and molecular genetics later in the programme.
Some of the main chemistry topics are substances, reactions, solutions, concentrations, chemical compounds, acids, bases, buffers and redox reactions. Physics and biomedical analysis topics include optics and photometry
The course consists of the following topics, specified below as the number of credits:
- Chemistry 7
- Photometry 2,5
- Quality control 0,5
Assessment
The student must have been admitted to the study programme.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of
- explaining the chemical structure of substances and the most important forms of compounds and forces
- performing calculations in connection with chemical reactions and chemical solutions
- describing chemical equilibrium using examples from acid-base and redox reactions
- describing photometric methods of measurement
- explaining basic quality control concepts
Skills
The student
- has basic skills in practical laboratory work
General competence
The student
- shows insight into safety procedures and is able to handle chemicals and biological material responsibly
Grading scale
Work and teaching methods include lectures, group work and practical laboratory work. The work methods are chosen on the basis of the principle of integrating theory and practice. Natural science theory is placed in the context of medical laboratory sciences and is related to practice.
Examiners
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- a minimum of 90% attendance in practical laboratory work
- a minimum of 80% attendance in scheduled group work, seminars and tests
- laboratory reports in accordance with specified criteria