Programplaner og emneplaner - Student
VERND3100 Relational skills and Mental Health Course description
- Course name in Norwegian
- Relasjonelle ferdigheter og psykisk helsearbeid
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Relasjonelle ferdigheter, tverrfaglig samarbeid og veiledningsfunksjoner står sentralt i vernepleierens yrkesutøvelse. I emnet vektlegges betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid.
Emnet vil også gi studentene kunnskap om psykisk helsearbeid, ulike diagnoser og konsekvenser for brukernes dagligliv. Videre vektlegges ulike evidensbaserte behandlingstiltak.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
- har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
- har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
- har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
- har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
- har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
- har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
- har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
- har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
- har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
- har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
- kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
- kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
- kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
- kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
- kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
- kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
- kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
- kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
- har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
- har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
- har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
- har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
- kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
- har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)
-
Teaching and learning methods
Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500.
Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.
-
Assessment
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.
-
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
- deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis
- innlevering av praksisdokumenter
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
- innlevering av praksisdokumenter
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier
-
Grading scale
Alle
-
Examiners
Bestått/ikke bestått