EPN-V2

VERND3100 Relational skills and Mental Health Course description

Course name in Norwegian
Relasjonelle ferdigheter og psykisk helsearbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Relasjonelle ferdigheter, tverrfaglig samarbeid og veiledningsfunksjoner står sentralt i vernepleierens yrkesutøvelse. I emnet vektlegges betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid.

    Emnet vil også gi studentene kunnskap om psykisk helsearbeid, ulike diagnoser og konsekvenser for brukernes dagligliv. Videre vektlegges ulike evidensbaserte behandlingstiltak.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
    • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
    • har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
    • har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
    • har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
    • har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
    • har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
    • har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
    • har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
    • har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
    • har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
    • har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
    • har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
    • har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
    • kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
    • kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
    • kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
    • kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
    • kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
    • kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
    • kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
    • kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
    • har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
    • har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
    • har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
    • har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
    • kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
    • har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)
  • Teaching and learning methods

    Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500.

    Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.
  • Assessment

    Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
    • deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis
    • innlevering av praksisdokumenter
    • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

    Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

    • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
    • innlevering av praksisdokumenter
    • vurdert i henhold til skikkethetskriterier
  • Grading scale

    Alle

  • Examiners

    Bestått/ikke bestått