EPN-V2

VERND2320 Health Issues II Course description

Course name in Norwegian
Helsefaglig emne II
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
9.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene kjennskap til ulike forhold som er avgjørende for betydningen for god helse. Studentene skal lære å identifisere ulike tegn på sykdom, foreta relevante undersøkelser og målinger, samt utføre praktiske prosedyrer. I dette emnet undervises det også i legemiddeladministrasjon i henhold til gjeldene retningslinjer.

Required preliminary courses

Bestått VERN1500/VERND1500/VERNL1500

Godkjente arbeidskrav i VERN2110/VERND2110/VERNL2110

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om helsesvikt knyttet til ulike funksjonsvansker
  • har god kunnskap om konsekvenser av helsesvikt for personer med ulike grader av immobilitet
  • har god kunnskap om ulike behandlingsformer ved somatisk sykdom
  • har god kunnskap om farmakologi og farmakokinetikk
  • har god kunnskap om legemiddeladministrasjon
  • har god kunnskap om hygieniske prinsipper
  • har god kunnskap om aktuelle observasjoner knyttet til de ulike prosedyrene

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre livreddende førstehjelp
  • kan administrere forordnede legemidler i henhold til gjeldende retningslinjer
  • kan utføre ulike prosedyrer, sette injeksjoner, utføre blodtrykks- og pulsmålinger i henhold til prosedyreliste
  • kan demonstrere de viktigste hygieniske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for forhold som er avgjørende for betydningen av god helse og kjenne til tiltak for å oppnå dette
  • kan redegjøre for årsaker, symptomer og behandlingsformer ved sykdom og aldring
  • planlegger og gjennomfører oppgaver knyttet til administrasjon av legemidler
  • kan anvende etiske og juridiske premisser i diskusjoner i det helsefaglige arbeidet

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Emnet inneholder også demonstrasjoner av ulike pleieprosedyrer og praktiske øvelser i øvingspost. Emnet avsluttes med en praktisk prøve, der faglærer vil vurdere den enkelte students prestasjoner i de ulike prosedyrene.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • obligatorisk deltagelse i gruppearbeid med innlevering i Canvas
  • to flervalgstester som gjennomføres i Canvas
  • obligatorisk deltakelse i demonstrasjoner og praktiske øvelser
  • obligatorisk deltakelse på førstehjelpskurs
  • én praktisk prøve

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

I dette emnet lærer du om helsefremmende og forebyggende arbeid både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Emnet gir deg kunnskap om forhold som fremmer helse og livskvalitet og utfordringer som medfører helserisiko. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer i arbeid med friske utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø.

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Utvekslingsstudenter kan i noen tilfelles fritas fra dette kravet. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Grading scale

Opptak til studiet.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
  • kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan diskutere forhold av betydning for svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/eller vold i nære relasjoner
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*