Programplaner og emneplaner - Student
VERND2320 Health Issues II Course description
- Course name in Norwegian
- Helsefaglig emne II
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 9.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se opptakskrav i programplanen.
Required preliminary courses
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.
Praksisrelaterte oppgaver
Praksisrelaterte oppgaver inngår som arbeidskrav i emnet. Oppgavene innpasses og tilpasses den enkelte students interessefelt, utdanningsløp eller arbeidssituasjon. Praksisrelaterte oppgaver vil kunne omfatte observasjon, intervju eller refleksjonsbaserte samhandlingsaktiviteter med fagpersoner i feltet, ved den pedagogisk-psykologiske tjenesten eller ved fagsentra mv. Deler av de praksisrelaterte oppgavene kan utføres under utenlandsopphold.
Praksisrelaterte oppgaver kan inngå som en del av praksisopplæringen for studenter som innpasser masterstudiet i en fireårig grunnskolelærerutdanning.
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- obligatorisk deltagelse i gruppearbeid med innlevering i Canvas
- to flervalgstester som gjennomføres i Canvas
- obligatorisk deltakelse i demonstrasjoner og praktiske øvelser
- obligatorisk deltakelse på førstehjelpskurs
- én praktisk prøve
Assessment
Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Grading scale
Emnet består av følgende tema og deltema:
- Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
- Ideologi og profesjon
- Inkludering, tilpasset- og likeverdig opplæring, elevmangfold og klassen som fellesskap
- Verdigrunnlag og menneskesyn - normalitet og avvik
- Læringsutbytte, mestringsstrategier, læringsbarrierer, lærevansker - tilnærminger og forståelser
- Profesjonsetiske dilemmaer
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- Forebyggende perspektiver og utdanningsrettslige prinsipper
- Elev og foresatte som medaktører
- Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter. Individuell opplæringsplan (IOP), vurdering og årsrapport
- Individuell opplæringsplan - Individuell plan (IP)
2 Læringsutfordringer og læringsbarrierer
- Språk og begrepsutvikling
- Lese- og skriveutvikling
- Utvikling av matematiske ferdigheter
- Funksjon og funksjonsevne
- Utviklingshemming
- Barn og unge i ulike livssituasjoner
- Sosial- og emosjonell utvikling
- Psykiske vansker
Examiners
En sensor