Programplaner og emneplaner - Student
VERND1500 Health Issues I Course description
- Course name in Norwegian
- Helsefaglige emner I
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Kunnskap om anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.
Emnet gir også studenten kunnskap om de vanligste sykdommer, deres årsaker og symptomer.
-
Required preliminary courses
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS).
Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår. Helseforvaltning vektlegger internasjonale føringer og forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, inkludert bærekraftmålene.
Emnet skal bidra til en grunnleggende profesjonsfaglig forståelse av helsevesenets organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har god kunnskap om helsebegrepet og helsefaglige emner i vernepleierutdanningen
- har god kunnskap om anatomi, fysiologi og patologi
- har kunnskap om oppbygningen av celle og ulike prosesser som er knyttet til cellens funksjoner
- har kunnskap om ulike organsystemenes oppbygning og fysiologi, med særlig vekt på nervesystemet
- har kunnskap om normal motorisk utvikling
- har kunnskap om fysiske konsekvenser og endringer knyttet til høy alder
- har kunnskap om aldersdemens
- har kunnskap om mikrobiologi og de viktigste hygieniske prinsippene
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjenkjenne og vurdere ulike sykdomstegn
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskap om helsefaglige emner for å kunne identifisere avvik og sykdomstegn
- kan bidra til at brukere får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
- kan redegjøre for årsaker og identifisere symptomer på de vanligste sykdommer i kroppens ulike organsystemer
-
Teaching and learning methods
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
- kan beskrive det epidemologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
- kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
- kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten
- kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse
- kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
- reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
-
Assessment
Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og seminarer med veiledning. Undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid under veiledning.
-
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse i minst ett av to seminarer
-
Grading scale
Individuell hjemmeeksamen (flervalgsoppgave), 45 minutter.
Flervalgsoppgavene gis delvis på engelsk og norsk språk.
-
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt.