Programplaner og emneplaner - Student
VERND1110 The Development of the Subject Social Education and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Fagets utvikling og etikk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.
Required preliminary courses
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1
Mønsterkonstruksjon og sømteknikk (om lag seks uker, individuelt arbeid).
I prosjektet videreutvikler studenten sine praktiske kunnskaper i mønsterkonstruksjon og sømteknikk.
Prosjekt 2
Mote og moteteori(om lag seks uker, individuelt- og/eller gruppearbeid).
Prosjektet fokuserer på innføring i og anvendelse av teori i skapende prosesser. Refleksjon rundt motefaglige problemstillinger, samt presentasjon og formidling av mote står også sentralt i prosjektet. Videre har prosjektet en praktisk del der studentene skal utforme et plagg inspirert av de teoretiske refleksjonene de har gjort seg.
Prosjekt 3
Eksamensprosjekt (om lag åtte uker, individuelt).
Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
- kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
- kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
- kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
- kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)
Ferdighet
Studenten:
- kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
- kan identifisere et dilemma (2)
- kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
- har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)
Generell kompetanse
Studenten:
- kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
- kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
- kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)
Teaching and learning methods
Emnet omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjon, gruppearbeid og filmfremvisninger. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper er obligatorisk og utgjør ca 8 timer. Studentene skal presentere case, gi eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til diskusjon og etisk refleksjon. Når studentene jobber i seminargrupper innen fagområdet etikk må gruppene selv be om veiledning fra faglærer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- deltakelse på ekskursjoner (1)
- forberede intervjuguide, og gjennomføre gruppepresentasjon etter gjennomført intervju (1)
- deltakelse i seminargruppe (2)
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
To sensorer