EPN-V2

VERND1110 The Development of the Subject Social Education and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Fagets utvikling og etikk
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.

Required preliminary courses

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1

Mønsterkonstruksjon og sømteknikk (om lag seks uker, individuelt arbeid).

I prosjektet videreutvikler studenten sine praktiske kunnskaper i mønsterkonstruksjon og sømteknikk.

Prosjekt 2

Mote og moteteori(om lag seks uker, individuelt- og/eller gruppearbeid).

Prosjektet fokuserer på innføring i og anvendelse av teori i skapende prosesser. Refleksjon rundt motefaglige problemstillinger, samt presentasjon og formidling av mote står også sentralt i prosjektet. Videre har prosjektet en praktisk del der studentene skal utforme et plagg inspirert av de teoretiske refleksjonene de har gjort seg.

Prosjekt 3

Eksamensprosjekt (om lag åtte uker, individuelt).

Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
  • kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
  • kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
  • kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
  • kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)

Ferdighet

Studenten:

  • kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
  • kan identifisere et dilemma (2)
  • kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
  • har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
  • kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
  • kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)

Teaching and learning methods

Emnet omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjon, gruppearbeid og filmfremvisninger. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper er obligatorisk og utgjør ca 8 timer. Studentene skal presentere case, gi eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til diskusjon og etisk refleksjon. Når studentene jobber i seminargrupper innen fagområdet etikk må gruppene selv be om veiledning fra faglærer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse på ekskursjoner (1)
  • forberede intervjuguide, og gjennomføre gruppepresentasjon etter gjennomført intervju (1)
  • deltakelse i seminargruppe (2)

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

To sensorer