Programplaner og emneplaner - Student
VERND1110 The Development of the Subject Social Education and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Fagets utvikling og etikk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.
Required preliminary courses
In the BSCA specialisation, campus-based lectures, exercises, discussions and oral presentations are the main teaching methods. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
- kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
- kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
- kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
- kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)
Ferdighet
Studenten:
- kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
- kan identifisere et dilemma (2)
- kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
- har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)
Generell kompetanse
Studenten:
- kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
- kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
- kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)
Teaching and learning methods
Individual home examination, 5;hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.;
Course requirements
All
Assessment
Grade scale A-F
Permitted exam materials and equipment
One internal and one external examiner will assess all exams.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
To sensorer