EPN-V2

VERN2400 Planning, Evaluation and Documentation Course description

Course name in Norwegian
Planlegging, evaluering og dokumentasjon
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Arbeidskrav og faglige aktiviteter har som mål at studentene skal anvende kunnskap om bærekraftig utvikling og kritisk reflektere over kunnskapen de tilegner seg gjennom semesteret.

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

  • Individuell prosjektskisse (1000 ord +/- 10%) som beskriver planer for prosjektarbeid i barnehagen
  • Individuell muntlig presentasjon (på om lag 20 min) basert på gjennomført prosjektarbeid i barnehagen

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Required preliminary courses

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- 10%.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes at regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Course requirements

Emnet vektlegger teoretiske og praktiske ferdigheter for å utvikle et helhetlig perspektiv på barnehagen. Det bygger på bærekraftdidaktikk som skal fremme handlingskompetanse hos både barn og voksne. Bærekraftdidaktikken fremmer pluralistiske løsninger som inviterer barn med i utforskning av spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Den tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene kan utvikles gjennom deltagelse prosjekter, opplevelser i naturen og sanseopplevelser.

Faglige hovedtemaer i emnet inkluderer

  • Bærekraftdidaktikk
  • Antropocen
  • Bærekraftig utvikling i storbyen
  • Sanseopplevelser
  • Forbruk
  • Bærekraftige praksiser

Assessment

Individual home exam, 1 week. Maximum length: 3,200 words.

Resit/rescheduled exam: Individual home exam, 1 week. Maximum length: 3,200 Words.

Permitted exam materials and equipment

All

Grading scale

A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.

Examiners

Two examiners