Programplaner og emneplaner - Student
VERN1500 Health Issues I Course description
- Course name in Norwegian
- Helsefaglige emner I
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Studentene skal aktivt delta i to workshops om forskjellige deler av emnets tematikker.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
-
Recommended preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 2 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1: Profesjonsetikk
Studentene skal identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller, gjennomføres i gruppe, omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppa presenterer notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.
Arbeidskrav 2: Vurdering og læring
En flerfaglig oppgave i samarbeid mellom norsk, pedagogikk og elevkunnskap og matematikk på 3000 ord +/- 10 %, der studentene arbeider i gruppe med 2-3 studenter med å reflektere over vurderingsformer i tilknytning til matematikk og norsk. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om og ferdighet i vurdering, samt etablering av faglig grunnlag for å vurdere ulike vurderingsformer kritisk. Studentene henter empirisk materiale fra praksisskolen når de er i praksis.
Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene en ny frist til å levere et nytt forbedret arbeidskrav én gang.
Målform: Nynorsk.
Arbeidskrav 3: Det mangfoldige klasserommet
Studentene skal skrive et individuelt fagnotat der de bruker perspektiver og kunnskap fra temaet ¿det mangfoldige klasserommet¿. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om undervisning og læring i en skole preget av pluralisme og mangfold (ca. 1000 ord).
Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav, se fagplanen.
Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % % av forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Obligatorisk 5: INTER1100
Fagovergripende tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 2 er følgende faglige aktiviteter:
- kurs i forskningsmetode (intervju)
- lesegruppe 2
- dramakurs
- lærerverksted - øve på praksissituasjoner med estetiske læringsprosesser
- Interact - kurs i tverrprofesjonelt samarbeid omkring barnet (med arbeidskrav og pensum)
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
-
Required preliminary courses
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang
-
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
-
Course requirements
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Assessment
Supervised individual written exam, 4 hours
-
Permitted exam materials and equipment
Anneli Sundqvist
-
Grading scale
Se fagplanen.
-
Examiners
One examiner