EPN-V2

VERN1500 Health Issues I Course description

Course name in Norwegian
Helsefaglige emner I
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Knowledge of anatomy, physiology and motor development is crucial to health personnel. This course covers cytology, microbiology, genetics and neuroanatomy.

    The course gives students knowledge of the most common diseases, their causes and symptoms.

  • Recommended preliminary courses

    Gradert skala A-F

  • Required preliminary courses

    Admission to the programme

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har god kunnskap om helsebegrepet og helsefaglige emner i vernepleierutdanningen
    • har god kunnskap om anatomi, fysiologi og patologi
    • har kunnskap om oppbygningen av celle og ulike prosesser som er knyttet til cellens funksjoner
    • har kunnskap om ulike organsystemenes oppbygning og fysiologi, med særlig vekt på nervesystemet
    • har kunnskap om normal motorisk utvikling
    • har kunnskap om fysiske konsekvenser og endringer knyttet til høy alder
    • har kunnskap om aldersdemens
    • har kunnskap om mikrobiologi og de viktigste hygieniske prinsippene

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan gjenkjenne og vurdere ulike sykdomstegn

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende kunnskap om helsefaglige emner for å kunne identifisere avvik og sykdomstegn
    • kan bidra til at brukere får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
    • kan redegjøre for årsaker og identifisere symptomer på de vanligste sykdommer i kroppens ulike organsystemer
  • Teaching and learning methods

    Ingen forkunnskapskrav

  • Course requirements

    Etter gjennomført emne innføring i atferdsanalyse (1) og psykologi og pedagogikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan atferd formes av betingelser i omgivelsene (1)
    • kan redegjøre for hovedretninger innen psykologi og pedagogikk (2)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan definere og gi eksempler på følgende atferdsanalytiske grunnbegrepene: atferd og omgivelser, positiv forsterkning, intermitterende forsterkning, diskriminativ kontroll, betingede forsterkere og kjeder, negativ forsterkning, svekking, respondent atferd og følelser, motivasjonelle operasjoner, modellæring og regelstyring (1)
    • kan diskutere hovedretninger, analysenivåer og forklaringsmodeller innen psykologi og pedagogikk (2)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kunnskap om atferdsanalytiske begreper og hvordan de anvendes i praktisk miljøarbeid (1)
    • kan vurdere psykologiske og pedagogiske teorier i lys individ- og gruppeperspektivet (2)
    • har forståelse for at ulike profesjoner anvender ulike faglige tilnærminger (2)
  • Assessment

    Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2)
    • Flervalgstest (2)
    • Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1)
  • Grading scale

    Mappekrav:

    • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer, innføring i atferdsanalyse (del 101).
    • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer innføring i psykologi og pedagogikk (del 102).

    Begge deler vektes likt.

  • Examiners

    Ingen