EPN-V2

VERN1310 Introduction to Social Sciences and Law Course description

Course name in Norwegian
Innføring i samfunnsvitenskapelige og juridiske emner
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Innføring i samfunnsfaglige og juridiske emner skal gi studenten innsikt i hvordan sosiale prosesser, styringsverk, organisatoriske betingelser, lovgrunnlag og rettslige idealer kan innvirke på tjenesteyter og tjenestemottaker.

Sosiologi og sosialantropologi gir redskap til å analysere og forstå sosiale kontekster samt hvordan individ og samfunn gjensidig påvirker hverandre. Stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori gir innføring i de politiske, administrative og organisatoriske rammene vernepleieren arbeider innenfor. Juridiske emner gir studenten innføring i tjenestemottakers rettsikkerhet gjennom rettsriktig og ikke-krenkende yrkesutøvelse.

Required preliminary courses

Dette emnet skal gi studenten videregående ferdigheter innen imperativ programmering og programutvikling. Emnet bygger på grunnleggende forståelse og ferdigheter innen programmering (DAPE1400 eller tilsvarende). Det er forventet av studentene har fulgt emnet «Programmering» i forkant av emnet «Programutvikling». Selv om det ikke er en forutsetning at «Programmering»-emne er bestått for å melde seg på «Programutvikling»-emnet, er det sterkt anbefalt å ta «Programmering» før «Programutvikling». Pensum og materiale som dekkes i kurset «Programmering» ansees som kjent og vil ikke dekkes igjen i kurset «Programutvikling». Merk at emnet «Grunnleggende programmering» og «Webprogrammering» ikke er tilstrekkelige.

Learning outcomes

Ingen ut over opptakskrav.

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for:

  • polymorfisme
  • designmønstre, arkitektur, og modellering
  • rekursive funksjoner
  • alternative programmeringsstiler i Java, som generisk, funksjonell, og samtidig (concurrent) programmering

Ferdigheter

Studenten kan håndtere følgende programmeringskonstruksjoner i Java:

  • abstraksjoner og grafiske brukergrensesnitt
  • unntakshåndtering, enhetstesting, og debugging
  • filbehandling og strømmer
  • tekstmanipulering og regulære uttrykk
  • algoritmer og datastrukturer i Java Collections

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter i grupper
  • bruke moderne programmeringsmiljøer samt lagrings- og distribusjonsverktøy

Course requirements

Forelesninger og veiledningstimer. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelse på 2 eller 3 studenter, i enkelte tilfeller kan oppgaver leveres individuelt (og da etter søknad). Tidsfrister og andre detaljer fremgår av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart. Det forventes at studentene følger forelesninger og øvinger.

Assessment

  1. Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
  2. Eksamensform: Hjemmeeksamen, individuell. To uker for heltid, tre uker for deltid, omfang inntil 3200 ord.
  3. Ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, to uker for heltid og deltid.
  4. Sensorordning: To sensorer.
  5. Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler til eksamen

Alle.

Pensumliste

Innføring i sosiologi og sosialantropologi

Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 33-64, 77-89, 109-135, 149-163, 221-242]

Goffman, E. (2009). Stigma: Om afvigerens sociale identitet (B. Gooseman, Overs., 2. utg.). Frederiksberg: Samfundslitteratur. [*] [Stigma og social identitet, s. 13-44]

Kassah, A. K. & Kassah, B. L. (2009). Funksjonshemning: Sentrale ideer, modeller og debatter . Bergen: Fagbokforl. [*] [Kap. 1: Modeller og tilnærminger, s. 18-29]

Merton, R. K. (1978). Den selvoppfyllende spådom. I D. Østerberg (Red.), Handling og samfunn: Sosiologisk teori i utvalg (s. 152-172). Oslo: Pax forlag.[*]

Oliver, M. (2009). Understanding disability: From theory to practice (2. utg.). New York: Palgrave Macmillan.[*] [The social model in context, s. 30-42]

Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.[s. 18-33, 50-130, 163-228, 237-248]

Innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori

Fiva, J. H., Hagen, T. P. & Sørensen, R. J. (2014). Kommunal organisering: Effektivitet, styring og demokrati(7. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.[s. 49-67]

Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S. I. (2011). Politikk og demokrati: En innføring i stats- og kommunalkunnskap (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-3, 5-11 og 14]

Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 1-6 og 9]

Innføring i juridiske emner

Helsedirektoratet. (2012). Helsepersonelloven med kommentarer. Lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (Rundskriv IS-8/2012). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/207/Helsepersonelloven-med-kommentarer-IS-8-2012.pdf [Kap. 1 til og med kap. 11] [146 sider]

Kjønstad, A. & Syse, A. (2012). Velferdsrett I: grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[**] [3.1 til og med 3.3, 10.1 til og med 10.6 og 10.8 til og med 10.9] [79 sider]

Molven, O. (2015). Helse og jus (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.[kap. 1, 2, 3, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 17, 18 og 19][192 sider]

Norges domstoler. (2016). De alminnelige domstolene. Hentet 30.08.2016 frahttps://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/

Norges domstoler. (2016). Høyesterett. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Hoyesterett/

Norges domstoler. (2016). Lagmannsrettene. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Lagmannsrettene/

Norges domstoler. (2016). Tingrettene. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Tingrettene/

Stortinget. (2015). Lovarbeidet. Hentet 30.08.2016 fra https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Lovarbeidet/

Noter

* Ligger som PDF-filer på Fronter ved kursstart.** Finnes i kompendium.

(Pensumliste ajour: 2016-08-30 i APA 6th-stil v/lmb Biblioteket Kjeller)