EPN-V2

VERN1110 The Development of the Subject Social Education and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Fagets utvikling og etikk
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
  • kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
  • kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
  • kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
  • kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)

Ferdighet

Studenten

  • kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
  • kan identifisere et dilemma (2)
  • kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
  • har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
  • kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
  • kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)

Teaching and learning methods

Emnet omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjon, gruppearbeid og filmfremvisninger. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper er obligatorisk og utgjør ca. åtte timer. Studentene skal presentere case, gi eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til diskusjon og etisk refleksjon. Når studentene jobber i seminargrupper innen fagområdet etikk må gruppene selv be om veiledning fra faglærer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Utarbeide gruppekontrakt (1).
  • Deltakelse i gruppearbeid etter endt forelesning (1).
  • Deltakelse på ekskursjoner og filmfremvisninger (1).
  • Utarbeidelse av intervjuguide og gjennomføring av intervju i gruppe (1).
  • Forberede og gjennomføre gruppeframlegg etter gjennomført intervju (1).
  • Deltakelse i seminargruppe (2).

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Sensorordning: To sensorer.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Delemne 1 Fagets utvikling

Obligatorisk litteratur

Askheim, O. P. (2014). Vernepleieren som aktør for en «empowerment»-orientert praksis. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 65-88). Oslo: Universitetsforlaget. [20 s.]

Barne- ungdoms- og familiedirektoratet. (2014). Retningslinjer ved seksuelle overgrep mot voksne med utviklingshemming . Hentet frahttps://www.bufdir.no/documents/Vernmotovergrep.no/SEKSUELLE_OVERGREP_RETNINGSLINJER.pdf[14 s.]

Bredland, E. L. Linge, O. A. & Vik, K. (2011). Det handler om verdighet og deltakelse: Verdigrunnlag og praksis i rehabiliteringsarbeid (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1: Rehabilitering - en måte å tenke på (s. 27-64). 38 s.]

Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk (2. rev. og utv. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 7: Nonverbal kommunikasjon (s. 197-216). Tils. 20 s.]

Ellingsen, K. E. (2014). Deltakelse som mål og ambisjon for profesjonell praksis. I K. E. Ellingsen (Red.),Utviklingshemming og deltakelse (s. 143-179). Oslo: Universitetsforlaget. [34 s.]

Ellingsen, K. E. (2014). Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn. I K. E. Ellingsen (Red.),Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 23-44). Oslo: Universitetsforlaget.[22 s.]

Ellingsen, K. E. & Berge, K. (2014). Helsefagets rolle i den vernepleierfaglige kompetansen og utøvelsen av faglig skjønn. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 192-216). Oslo: Universitetsforlaget.[21 s.]

Folkestad, H. (2014). Mer enn bare tjenesteyting: Om vernepleierfaglig skjønn og hjemlig omsorg. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 161-177). Oslo: Universitetsforlaget. [15 s.]

Gustavsson, A. & Nyberg, C. (2014). Den levde deltakelsen. I K. E. Ellingsen (Red.), Utviklingshemming og deltakelse (s. 120-139). Oslo: Universitetsforlaget. [20 s.]

Horndalen, B. (2006). Fra trang fødsel til allsidig fagkompetanse: Vernepleierutdanningens tidligste historie. I B. Horndalen & T. R. Torp (Red.), Vernepleier - utdanning og yrke i et faglig og etisk perspektiv (s. 9-20, HiOA Tema utgivelser 2013 nr. 4). Oslo: Høgskolen i Akershus.[Finnes også som e-bok: fagarkivet.hioa.no/jspui/handle/123456789/212 ][12 s.]

Johannessen, A., Tufte, P. A. & Kristoffersen, L. (2010). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (4. utg.). Oslo: Abstrakt.[Kap. 8: Kvalitative intervjuer og fokusgrupper, s. 135-148. 14 s.]

Kittelsaa, A. M. (2014). Identitet og selvforståelse i møte med hjelpere. I K. E. Ellingsen (Red.),Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 47-64). Oslo: Universitetsforlaget.[16 s.]

Lorentzen, P., Wichstrøm, A. & Nilsson, L. Aa. (2014). Skjøre samspill - når det å være sammen er nok. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 100-118). Oslo: Universitetsforlaget.[19 s.]

Nordlund, I., Thronsen, A., & Linde, S. (2015). Innføring i vernepleie: Kunnskapsbasert praksis, grunnleggende arbeidsmodell . Oslo: Universitetsforl.[Kap. 1 Vernepleiefaglig kompetanseKap. 2 Kunnskapsbasert praksisKap. 3 Profesjonalitet i vernepleiefaglig arbeid Kap. 4 Metode Kap. 5 Grunnleggende Arbeidsmodell i Vernepleiefaglig arbeid (GAVE)Kap. 6 Vernepleiefaglig arbeid og rammer] [98 s.]

Sandvin, J. T. (2014). Utviklingshemmet av hvem? I K. E. Ellingsen (Red.), Utviklingshemming og deltakelse (s. 91-119). Oslo: Universitetsforlaget.[26 s.]

Slettebø, Å. (2012). Etiske fordringer i møtet mellom tjenesteyter og tjenestemottaker. I P. K. Solvang & Å. Slettebø (Red.), Rehabilitering: Individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester (s. 113-126). Oslo: Gyldendal akademisk.[13 s.]

Tutvedt, S. (2003). Emma Hjorth: Pioneren i norsk «Åndssvakeomsorg». [Asker]: Emma Hjorth Museum/Asker Museum/Asker og Bærum Historielag.[19 s.] [Selges for Emma Hjorth Museum av emneansvarlig (Pris 50 kroner i kontanter)]

Tøssebro, J. (2014). Trender i utviklingshemmedes levekår og deltakelse. I K. E. Ellingsen (Red.),Utviklingshemming og deltakelse (s. 52-83). Oslo: Universitetsforlaget.[29 s.]

Anbefalt tilleggslitteratur

Eggen, K., Fjeld, W., Malmo, S. & Zachariassen, P. (2014). Utviklingshemning og seksuelle overgrep: Rettsvern, forebygging og oppfølging . [s. 10-136] [126 s.]

Holden, B. (2005). Autisme: Amandas møte med atferdsanalysen. Oslo: Gyldendal akademisk.[133 s.]

Jacobsen, K. (2014). Klassifisering og diagnostisering av personer med psykisk utviklingshemming. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 89-99). Oslo: Universitetsforlaget.[10 s.]

Løkke, Jon A. (2014). Sjekkliste inkludert kasusformuleringer som støtte ved skjønn i målrettet miljøarbeid. I K. E. Ellingsen (Red.), Vernepleierfaglig kompetanse og faglig skjønn (s. 119-138). Oslo: Universitetsforlaget.[19 s.]

Delemne 2 Etikk

Obligatorisk litteratur

Bailey, J. & Burch, M. (2016). Ethics for behavior analysts (3. utg.). New York: Routledge.[Kap. 2: s. 15-26 (til sammen 12 s.)][*] [Finnes også som e-bok: http://bibsys-primo.hosted.exlibrisgroup.com/HIOA:default_scope:BIBSYS_ILS121390705 ]

Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2007). Applied behavior analysis (2. utg.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall.[*][Kap. 13: s. 657-678 (til sammen 21 s.)] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397 ]

Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk (2. rev. og utv. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 99-126 (til sammen 28 s.)]

Eide, S. B. & Skorstad, B. (2013). Etikk: Til refleksjon og handling i sosialt arbeid (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 40-193 (til sammen 143 s.)]

Eidhamar, L. G., Leer-Salvesen, P. & Hølen, V. (2007). Den andre: Etikk og filosofi i skolen (2. utg.). Kristiansand: Høyskoleforl.[*] [s. 13-39, s. 134-146 (til sammen 41 s.)]

Fellesorganisasjonen. (1998). Yrkesetisk studiehefte . Oslo: Norsk vernepleierforbund; FO - Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere.[*] [s. 16-32 (til sammen 17 s.)]

Fellesorganisasjonen. (2007). Rett eller galt - eller noe midt imellom?: Et studiehefte om yrkesetikk fra Fellesorganisasjonen (FO) . Oslo: FO.[Elektronisk utgave:https://www.fo.no/getfile.php/01%20Om%20FO/Hefter%20og%20publikasjoner/rettellergalt.pdf ][s. 3-110 (til sammen 108 s.)]

Lorentzen, P. (2015). Ansvar og etikk i miljøarbeid: En relasjonell tilnærming (2. utg). Oslo: Universitetsforl.[s. 33-88, s. 97-139, s. 146-163 (til sammen 116 s.)]

Aadland, E. (1998). Etikk for helse- og sosialarbeidarar (3. utg.). Oslo: Samlaget.[*] [s. 86-90, 139-152 (til sammen 18 s.)]

Noter

* I kompendium hos Akademika bokhandel.

(Pensumliste ajour: 2016-07-05 i APA 6th-stil v/bibl. Kjeller, lmb)