Programplaner og emneplaner - Student
VERB1300 Anatomy and Physiology Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi og fysiologi
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course provides a basic introduction to human anatomy and physiology. The students learn about the structure and function of organ systems with a focus on the nervous system. Furthermore, students learn about motor development and about the primary needs of humans, the various nutrients and their function. The students also learn about the infectious agents, about their structure and properties, about the spread of infection and hygienic measures, and the immune system.
Required preliminary courses
Emnet behandler det administrative arbeidets utvikling og de fenomener og prosesser som er gjenstand for dokumentasjon. Det legger vekt på den forvaltningsmessige, organisatoriske og informasjonsteknologiske utviklingen de seneste 150 årene og dens påvirkning på dokumentasjonspraksis. Emnet har særlig fokus på nåtidens norske administrasjon, forvaltningssystem og organisasjonsprinsipper.
Undervisningsspråk er norsk.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav.
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dokumentasjonens rolle og funksjon i et historisk perspektiv
- har grunnleggende kjennskap til forholdet mellom organisasjonsformer og dokumentasjonsflyt
- har kunnskap om informasjonsteknologiens utvikling og forskjellige perspektiver på dens virkninger
- har god kunnskap om norsk forvaltningspraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre muntlig og skriftlig for dokumentasjonens formål og funksjon i dag og i et historisk perspektiv
- kan beskrive grunnleggende dokumentasjonsformer og de sammenhengene de har oppstått i
- kan diskutere dagens administrative praksis og de utfordringer teknologiutviklingen innebærer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over utviklingen av informasjonsteknologi, organisasjon, arbeidsprosesser og dokumentasjonspraksis
Course requirements
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, studiebesøk og gruppearbeid. Undervising skjer fysisk på campus.
Assessment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en poster om et oppgitt tema i tilknytning til emnets innhold. Posteren skal presenteres muntllig, ca. 15 minutter, for medstudenter og lærere i plenum. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal reflektere over og drøfte grunnleggende temaer i emnet.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Permitted exam materials and equipment
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Dette emnet gir studenten mulighet til å fordype seg i et selvvalgt tema som ikke dekkes av eksisterende emner. Studenten kan utforske et spesifikt fagområde, en teori eller praksis som er relevant for masterstudiet. Arbeidet kan være i form av en studie i et selvvalgt tema, deltakelse i et forskningsprosjekt, deltakelse i en profesjonell praksis, utvikling av et programvareprodukt eller dataproduksjonsløype eller annen form for arbeid i tråd med studentens ønskemål. Temaet for arbeidet kan være tilknyttet masteroppgaven. Alle former for arbeid rapporteres i form av en semesteroppgave.
Undervisningsspråk er hovedsakelig på norsk eller annet skandinavisk språk. Noe undervisning kan bli gitt på engelsk.
Overlapping courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap innenfor det valgte temaet innenfor arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag.
- spesialisert faglige kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre avansert analyse og drøfting innenfor et tematisk avgrenset område.
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig planlegge og gjennomføre en litteraturstudie, forskningsprosjekt eller annen relevant oppgave knyttet til emnet.
- gjøre rede for og diskutere et spesifikt fagområde, en teori eller praksis som er relevant for masterstudiet.
- orientere seg i en omfattende litteratur i feltet, og finne komplementerende litteratur av relevans for en selvvalgt eller oppgitt problemstilling.
- løse problemstillingen gjennom et selvstendig skriftlig arbeid, med klar argumentasjon/drøftelse, under veiledning.
- på selvstendig grunnlag skrive en vitenskapelig oppgave.
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide selvstendig med en vitenskapelig oppgave.
- skrive i en akademisk sjanger, med en tydelig avgrensning, godt bruk av vitenskapelige referanseverk, og tydelig skille mellom gjengivelse av andres arbeid og egne konklusjoner.