EPN-V2

VERB1300 Anatomy and Physiology Course description

Course name in Norwegian
Anatomi og fysiologi
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course provides a basic introduction to human anatomy and physiology. The students learn about the structure and function of organ systems with a focus on the nervous system. Furthermore, students learn about motor development and about the primary needs of humans, the various nutrients and their function. The students also learn about the infectious agents, about their structure and properties, about the spread of infection and hygienic measures, and the immune system.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the programme.

Learning outcomes

Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Arbeid i mindre grupper på 2-3 studenter. Gruppen skal utarbeide en plan for et arrangement eller arrangements-serie. Planen skal inneholde arrangementets program, målgruppe, tematikk, forslag til mulige aktiviteter og ressurspersoner (for eksempel foredragsholdere noen en kan intervjue og eller andre). Planen skal være på maks 2 sider. Refleksjon om gjennomføring fra ide til sluttprodukt, målgrupper, kontekstforståelse m.m. skal gruppen presentere muntlig for de andre studentene. Hver presentasjon vil ta mellom 10-15 minutter.

Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering. Hver student skal gi skriftlig tilbakemelding (inntil en side) på arbeidskrav 1 hos to grupper.

Arbeidskrav 3: Individuell muntlig presentasjon. Hver student skal presentere en faglig tekst (inntil 10 minutter) for medstudentene som utgangspunkt for faglig samtale. Teksten skal omhandle noe som knytter an til emnets tematiske innhold, for eksempel bibliotekenes formidlingspraksis og samfunnsmandat eller tekstsjangere.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Course requirements

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell semesteroppgave med et omfang på 6 - 8 sider inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Studentene skal utarbeide et formidlingsopplegg. Opplegget skal beskrives og begrunnes i form av en tekst og gjøre bruk av relevant teori.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A - F.

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Examiners

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Overlapping courses

10 credits overlap with VERN1500/VERND1500/VERNL1500