Programplaner og emneplaner - Student
VERB1300 Anatomy and Physiology Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi og fysiologi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
The course provides a basic introduction to human anatomy and physiology. The students learn about the structure and function of organ systems with a focus on the nervous system. Furthermore, students learn about motor development and about the primary needs of humans, the various nutrients and their function. The students also learn about the infectious agents, about their structure and properties, about the spread of infection and hygienic measures, and the immune system.
-
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the programme.
-
Learning outcomes
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge:
Knowledge
The student
• can describe the structure of a cell and its function• can describe the structure and function of different organ systems, with a particular focus on the nervous system• can account for the primary human needs• can describe the most important hygienic principles• can present key aspects of microbiology• can describe the division, function and structure of the immune system• can describe normal motor development and factors that can affect development• can describe the normal development and function of the senses and factors that can affect development
-
Teaching and learning methods
Emnet fokuserer på veiledning av studenter og fagpersoner på individ- og gruppenivå. Emnet belyser og problematiserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess, samt integrert veiledning. Rammer og føringer for studentveiledning, ansvarsfordeling mellom ulike parter, samt organisering av veiledning belyses. Ulike metoder og tradisjoner i veiledning som dialog, refleksjon og fasiliterende metoder (for eksempel logg, refleksjonsnotat, reflekterende team og situasjonsanalyse) fokuseres. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder gjennom egentrening og kritisk refleksjon. Vurdering og evaluering i veiledning problematiseres.
-
Course requirements
Opptak til studiet.
-
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om tradisjoner, teorier, modeller og metoder i veiledning
- har inngående kunnskap om rammer og føringer for studentveiledning
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper
- kan anvende og kritisk vurdere sentrale veiledningsmetoder
- kan lede refleksjonsgrupper
- kan reflektere over utfordringer i veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vurdere aktuelle faglige og etiske problemstillinger som gjenspeiles i veiledningsprosessen
- kan kritisk reflektere over og analysere kompetanse i egen og andres veiledning og gi konstruktive tilbakemeldinger
- kan vurdere utfordringer og muligheter til fagutvikling og forskning innenfor veiledning
-
Permitted exam materials and equipment
Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier (evt, ved bruk av IKT).
-
Grading scale
Grade scale A-F
-
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- deltakelse i praktiske øvelser der studenten skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning til medstudenter
-
Overlapping courses
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 2 uker, individuell, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).