Programplaner og emneplaner - Student
VERB1300 Anatomy and Physiology Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi og fysiologi
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper.
- har kunnskap om tekstile produkters livsløp og deres positive og negative miljøpåvirkning.
- har kunnskap om prinsipper og praksiser i design for bærekraft, og hvordan disse kan praktiseres i motedesign.
- har kunnskap om fagteori i design for bærekraft og relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet.
Ferdigheter
Studenten
- kan designe et eget konsept og utvikle en egen kolleksjon
- kan bygge form ved hjelp av manuelle og digitale verktøy.
- kan utvikle eget konsept og bygge en egen kolleksjon basert på design for bærekraftig utvikling.
- kan anvende teoretiske kilder om tekstile materialer og design for bærekraft i skriftlige refleksjoner.
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og reflektere over helse, miljø og sikkerhet (HMS) i motedesign og -produksjon.
- har kjennskap til design og produksjon av klær og tekstiler i forhold til funksjon, form, teknikk og materialer.
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv.
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter på en selvstendig måte.
Required preliminary courses
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige diskusjoner. Faglig diskusjon vil handle om hvordan design for bærekraft kan utvikles og praktiseres i motefeltet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum. Det oppfordres til å bruke universitetsbiblioteket og de ressursene som tilbys der.
Learning outcomes
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen og består av:
- Midtveisseminar som viser oppgavens problemområde, inspirasjonsmaterialer, moodboard, kolleksjonsoppbygging, referanse av kilder
- En toile som viser silhuett, volum og detaljer
- Forslag til materialprøver
- Utvikling av to digitale utkast til konstruksjon av plagg
Teaching and learning methods
Eksamen er en to-delt mappeeksamen med en prototyp fra kolleksjonen og en skriftlig oppgave. Eksamensprosjektet er en individuell oppgave.
- Praktisk-estetisk prosjekt
- Den praktiske delen av oppgaven er å designe en minikolleksjon innenfor segmentet Ready to Wear på 4-6 antrekk, og produsere et av disse antrekkene
- Skriftlig del
- Den skriftlige delen av oppgavebesvarelsen beskriver og drøfter problemstillingen ut fra fagteori og egen prosess fra ide til ferdig produkt
- Dokumentasjonen skal belyse refleksjon rundt motedesign for bærekraft.
- Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum skal anvendes. Omfang: Ca. 2000-2500 ord.
Den praktiske og skriftlige oppgavebesvarelsen sensureres samlet. Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Permitted exam materials and equipment
Sissel Isachsen (Ingvill Maus).
Grading scale
Bestått KDM 1100 og KDM 1200.
Examiners
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Overlapping courses
10 credits overlap with VERN1500/VERND1500/VERNL1500