Programplaner og emneplaner - Student
VERB1210 The Welfare State and Person-Centered Care Course description
- Course name in Norwegian
- Velferdsstaten og personsentrerte tjenester
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
10 ECTS from VERPRA30
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for sentrale begreper innen mengdelære, sannsynlighetsteori, parameterestimering, hypotesetestingsteori og modellvalg
- gjøre rede for sannsynlighetsfordelingene normal, binomisk, Poisson og eksponensisal og typiske problemstillinger hvor de kan anvendes
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende statistiske prinsipper og begreper fra eget fagfelt
- utføre grunnleggende sannsynlighetsregning og parameterestimering
- sette opp konfidensintervaller og utføre hypotesetester for normalfordelte og binomisk fordelte data
- utføre enkle korrelasjons-/regresjonsanalyser
Generell kompetanse
Studenten kan:
- benytte statistiske tenkemåter på ingeniørproblemstillinger og formidle disse skriftlig og muntlig
- løse ingeniørproblemstillinger ved sannsynlighetsregning, statistisk forsøksplanlegging, datainnsamling og analyse
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe different theories and knowledge that form the basis for designing physiotherapy adapted to children and adolescents
- can describe theoretical perspectives and research on which family-centred services are based
- can describe theoretical perspectives and research on which interprofessional work is based
Skills
The student
- can critically reflect on factors that can support children’s movement development, motor learning and participation in everyday activities
- can assess and integrate different forms of knowledge in the planning and execution of measures for children and adolescents
- can analyse and critically assess factors that promote or impede interprofessional cooperation
General competence
The student
- can analyse and critically reflect on the knowledge basis and practice of physiotherapy for children and adolescents
- can communicate up-to-date knowledge of the field to collaborative partners and the population at large
- can identify and assess ethical dilemmas related to physiotherapy for children and adolescents
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Individuelle innleveringsoppgaver i form av regneoppgaver. Tar totalt ca 3 timer å løse.
Course requirements
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet.
Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Assessment
Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.»
Permitted exam materials and equipment
Grade scale A-F.
Grading scale
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
Examiners
Gradert skala A-F.
Overlapping courses
En sensor. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur