EPN-V2

VERB1210 The Welfare State and Person-Centered Care Course description

Course name in Norwegian
Velferdsstaten og personsentrerte tjenester
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    The purpose of the course is for the student to acquire basic knowledge of the health and welfare policy framework within which the social educator provides services. Furthermore, the student will acquire basic knowledge about disabilities and disabilities and the care ideologies that have guided the social educator's service performance. The student should also acquire the basic steps in evidence-based practice and be familiar with the contribution of the natural and social sciences to knowledge-based service provision. The course runs over 6 weeks.

  • Required preliminary courses

    Bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

  • Learning outcomes

    On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • can give an account of different theories and models about disabilities and disability
    • can give an account of living conditions for people with intellectual disabilities and for people with other disabilities
    • can give an account of welfare policy guidelines in the past and now and what consequences they have for the social educator's service provision
    • can give an account of central legislation for the welfare services and legislation that regulates the services for people with disabilities
    • can describe the theoretical basis for the subject areas included in the social educator education
    • can give an account of scientific theory and research methods and the significance this has for the social educator's service
    • can describe the basic features of quantitative and qualitative research methods
    • can apply the PICO model (Population, Interest, Comparison, Outcome) to formulate a research question for searching for a research question, searching databases and critically assessing with the help of checklists in relation to a chosen source

    Skills

    The student

    • can demonstrate skills in groups that promote cooperation

    General competence

    The student

    • can discuss political goals, policy instruments and welfare schemes that regulate services for people with disabilities
    • can discuss strategies for inclusion of people with disabilities
  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

    • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
    • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
    • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
    • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
    • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent
    • hospiteringsperiode i et lokalt mediehus

    Undervisningen foregår fysisk, på campus.

  • Course requirements

    Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre fire obligatoriske oppgaver: To oppgaver knyttet til praktisk fotojournalistikk, lokalavishospitering og et større reportasjeprosjekt. Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av læringsutbyttene.

    Arbeidskravene i emnet er flere praktiske produksjoner. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.

    Oppgavene skal leveres til fristen, og studenten får tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter. Studenter som ikke leverer til fristen får ikke godkjent arbeidskravet. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer

    Det er obligatorisk å delta i praktisk undervisning, introduksjonsforelesninger og gjennomganger i de fotojournalistiske emnene. Det er mulig å ha totalt fire fraværsdager fra de obligatoriske samlingene i emnet. Fravær, også det som skyldes sykdom, kompenseres etter avtale med faglærer.

    Obligatoriske samlinger og leveringsfrister oppgis i undervisningsplanen ved studiestart.

    Alle leverte arbeidskrav blir en del av studentens mappe.

    Alle arbeidskravene i emnet må være gjennomført og vurdert som godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Eksamen er en fire dagers individuell mappeeksamen der studenten skal sette sammen en portefølje basert på arbeidskravene i form av en nettside som presenterer studenten som fotojournalist. Nettsiden skal i tillegg til fotojournalistiske arbeider inneholde en presentasjon av studenten, CV og kontaktinformasjon. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.

    Studentene skal også levere et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen, og levere en omarbeidet versjon av nettsiden til sensur én gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • Overlapping courses

    10 credits overlap with VERN1210/VERNL1210/VERN1210/VERB1200