Programplaner og emneplaner - Student
VERB1200 The Welfare State and Person Centered Care Course description
- Course name in Norwegian
- Velferdsstaten og personsentrerte tjenester
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The purpose of the course is to acquire basic knowledge of the health and welfare policy framework within which the social educator provides services. The students are also to acquire basic knowledge about health, impairments and disabilities and theories of support that have guided the practice of social educators. The student will be introduced to basic steps of evidence-based practice (EBP) and contributions from natural and social sciences to EBP. The course is taught over six weeks.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the programme.
Learning outcomes
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the most common causes of intellectual development disorder as well as the most common diagnoses and syndromes of this domain
- can explain overriding explanatory models in psychology
- can explain normal biological, cognitive and psychological development in relation to abnormal development and deviation from normal development
- can explain different theories and explanations of health, impairment and disability
- can explain the living conditions for people with intellectual disabilities and other disabilities
- can explain past and present welfare policy guidelines and their consequences for the practice of social educators
- can explain key legislation of relevance to welfare services and legislation that regulates services provided to disabled people
- can describe the scientific theories that forms the basis for the subject areas covered by the social education programme
- can explain scientific theories and methods and their importance to the practice of social educators
- can describe the basic features of quantitative and qualitative research methodology
- can explain evidence-based practice and the steps of evidence-based practice
Skills
The student
- can demonstrate skills that promote cooperation in a group
General competence
The student
- can discuss political goals, policy instruments and welfare schemes that regulate services for disabled people
- can discuss strategies for including disabled people
Teaching and learning methods
Emnet gir innføring i årsaker til utviklingshemming og hvilke utfordringer dette medfører i dagliglivet og for deltakelse i samfunnet. God psykisk helse er sentralt for livskvaliteten til den enkelte, og tidlig avdekking av psykisk lidelse er derfor viktig.
Emnet gjennomgår hovedgrupper av psykisk lidelse og ulike behandlingsformer og tiltak som kan gjennomføres. Ved gjennomføring av behandling/tiltak er samarbeid med bruker, pårørende og andre faginstanser betydningsfullt. Juridiske rammer for og etiske dilemma i tjenesteutføringen vil også bli belyst.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- project assignment in groups of six students
- At least 80% participation in project group work
- Participation in 3 of 4 seminars
- 100% participation is required for digital presentation of the project to fellow students.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- drøfte årsaker til og kjennetegn ved utviklingshemming/utviklingsforstyrrelser
- redegjøre for utfordringer utviklingshemming gir i dagliglivet og sårbarhetsfaktorer for psykisk lidelse
- redegjøre for kjennetegn på hovedgrupper av psykiske lidelser: psykose, angst, stemningslidelser
- redegjøre for ulike miljøterapeutiske tilnærminger
- gjengi de viktigste behandlingsformene ved psykisk lidelse basert på biologiske og psykososiale forklaringer
- redegjøre for lovverket som regulerer rettsvernet for brukerne
- redegjøre for lovverket som regulerer psykisk helseverntjenesten og hvordan denne er organisert
Ferdigheter
Studenten kan:
- kartlegge og vurdere brukers behov for ulike tiltak
- planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tiltak/miljøbehandling
Generell kompetanse
Studenten kan:
- argumentere for betydningen av tidlig diagnostisering
- argumentere faglig og etisk for å sikre brukers interesser
- samarbeide med pårørende
- bidra til gode flerfaglige og tverretatlige samarbeidsrelasjoner
Permitted exam materials and equipment
Det gjennomføres webseminar der progresjon i læringsutbytter vektlegges gjennom forarbeid, oppgavepresentasjoner og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Det skal leveres besvarelser knyttet til sentrale temaer for emnet. Studentene får tilbakemelding på oppgavene, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse på minst tre obligatoriske webseminar
- 3 individuelle oppgaver knyttet til gitte, sentrale temaer i utdanningen.
Skriftlig sammendrag på 1000 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons
- Gruppeoppgave i grupper 3-4 studenter. Planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons etter gitte kriterier
Examiners
Individuell hjemmeeksamen, 4 dager. Omfang: maksimalt 3000 ord.
Overlapping courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.