EPN-V2

VERB1200 The Welfare State and Person Centered Care Course description

Course name in Norwegian
Velferdsstaten og personsentrerte tjenester
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

The purpose of the course is to acquire basic knowledge of the health and welfare policy framework within which the social educator provides services. The students are also to acquire basic knowledge about health, impairments and disabilities and theories of support that have guided the practice of social educators. The student will be introduced to basic steps of evidence-based practice (EBP) and contributions from natural and social sciences to EBP. The course is taught over six weeks.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the programme.

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the most common causes of intellectual development disorder as well as the most common diagnoses and syndromes of this domain
  • can explain overriding explanatory models in psychology
  • can explain normal biological, cognitive and psychological development in relation to abnormal development and deviation from normal development
  • can explain different theories and explanations of health, impairment and disability
  • can explain the living conditions for people with intellectual disabilities and other disabilities
  • can explain past and present welfare policy guidelines and their consequences for the practice of social educators
  • can explain key legislation of relevance to welfare services and legislation that regulates services provided to disabled people
  • can describe the scientific theories that forms the basis for the subject areas covered by the social education programme
  • can explain scientific theories and methods and their importance to the practice of social educators
  • can describe the basic features of quantitative and qualitative research methodology
  • can explain evidence-based practice and the steps of evidence-based practice

Skills

The student

  • can demonstrate skills that promote cooperation in a group

General competence

The student

  • can discuss political goals, policy instruments and welfare schemes that regulate services for disabled people
  • can discuss strategies for including disabled people

Teaching and learning methods

Emnet gir innføring i årsaker til utviklingshemming og hvilke utfordringer dette medfører i dagliglivet og for deltakelse i samfunnet. God psykisk helse er sentralt for livskvaliteten til den enkelte, og tidlig avdekking av psykisk lidelse er derfor viktig.

Emnet gjennomgår hovedgrupper av psykisk lidelse og ulike behandlingsformer og tiltak som kan gjennomføres. Ved gjennomføring av behandling/tiltak er samarbeid med bruker, pårørende og andre faginstanser betydningsfullt. Juridiske rammer for og etiske dilemma i tjenesteutføringen vil også bli belyst.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:​

  • project assignment in groups of six students
    • At least 80% participation in project group work
    • Participation in 3 of 4 seminars
    • 100% participation is required for digital presentation of the project to fellow students.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • drøfte årsaker til og kjennetegn ved utviklingshemming/utviklingsforstyrrelser
  • redegjøre for utfordringer utviklingshemming gir i dagliglivet og sårbarhetsfaktorer for psykisk lidelse
  • redegjøre for kjennetegn på hovedgrupper av psykiske lidelser: psykose, angst, stemningslidelser
  • redegjøre for ulike miljøterapeutiske tilnærminger
  • gjengi de viktigste behandlingsformene ved psykisk lidelse basert på biologiske og psykososiale forklaringer
  • redegjøre for lovverket som regulerer rettsvernet for brukerne
  • redegjøre for lovverket som regulerer psykisk helseverntjenesten og hvordan denne er organisert

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kartlegge og vurdere brukers behov for ulike tiltak
  • planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tiltak/miljøbehandling

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • argumentere for betydningen av tidlig diagnostisering
  • argumentere faglig og etisk for å sikre brukers interesser
  • samarbeide med pårørende
  • bidra til gode flerfaglige og tverretatlige samarbeidsrelasjoner

Permitted exam materials and equipment

Det gjennomføres webseminar der progresjon i læringsutbytter vektlegges gjennom forarbeid, oppgavepresentasjoner og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Det skal leveres besvarelser knyttet til sentrale temaer for emnet. Studentene får tilbakemelding på oppgavene, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.

Grading scale

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på minst tre obligatoriske webseminar
  • 3 individuelle oppgaver knyttet til gitte, sentrale temaer i utdanningen.

Skriftlig sammendrag på 1000 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons

  • Gruppeoppgave i grupper 3-4 studenter. Planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webseminar med medstudentrespons etter gitte kriterier

Examiners

Individuell hjemmeeksamen, 4 dager. Omfang: maksimalt 3000 ord.

Overlapping courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.