Programplaner og emneplaner - Student
VEPRAL10 Arranging Good Living Conditions Course description
- Course name in Norwegian
- Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i 6 uker.
Required preliminary courses
Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN 1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
- har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
- kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
- kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
- kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
- deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
- kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
- deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
- viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
Teaching and learning methods
Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. februar 2011. Siste revisjon godkjent av doktorgradsutvalget ved OsloMet - storbyuniversitetet 3. mai 2018. Redaksjonelle endringer 27.04.2020.
Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning er et felles sammenbindende emne i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.
I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med kunnskapsteoretiske spørsmål knyttet til forskningsfeltet utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Gjennom emnets breddeorientering skal studentene tilegne seg teoretisk oversikt i et komparativt og internasjonalt perspektiv. Det legges videre vekt på et analytisk perspektiv gjennom kritiske studier av sentrale tekster og på teorier, temaer og tilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevante for utdanningsvitenskap relatert til lærerutdanning. Utviklingsorienterte perspektiver på forskning er sentrale.
Course requirements
Emnet er et obligatorisk emne i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har dyptgående kunnskap om:
- relevante kunnskapsteorier på feltet
- utdanningsvitenskapelige teorier, temaer og forskningstilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevant for lærerutdanning
- hovedtrekk i norsk og internasjonal forskning på området
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere, sammenstille og problematisere relevant forskning på feltet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kan håndtere kunnskapsteoretiske analyser og analysere komplekse sammenhenger i fagfeltet
- kan gi faglig kompetente skriftlige fremstillinger og muntlige presentasjoner i relevante forskningsmiljøer
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og tilegne seg solid innsikt i relevant utdanningsvitenskapelig forskning og forskningstilnærminger
- kan dokumentere kritisk evne til å identifisere egne og allmenne behov for ny utdanningsvitenskapelig forskning og forskningstilnærminger som er relevant for lærerutdanningers kunnskapsgrunnlag og handlingsberedskap i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kan formidle sin forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
Permitted exam materials and equipment
Undervisningen i emnet går normalt over ett semester. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Studentene organiseres i mindre grupper med tanke på forberedelse til diskusjon og respons på skriftlige arbeider. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen. Veiledning knyttes i vesentlig grad til utforming av essay.
Grading scale
- Muntlig presentasjon av utkast til individuelt essay.
- 80 prosent tilstedeværelse på kurset. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Undervisningen er profesjonsrettet. Veiledning knyttes i vesentlig grad til utforming av essay. Studentene organiseres i mindre grupper med tanke på forberedelse til diskusjon og respons på skriftlige arbeider. Arbeidsformen forutsetter studentaktivitet og samhandling. Den gir en kompetanse som ikke kan tilegnes kun ved lesing av pensum, men må opparbeides ved tilstedeværelse, i reell dialog mellom studenter og forelesere. Kun i spesielle tilfeller kan fravær utover 20 prosent kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil studenten miste retten til å få essayet vurdert.