EPN-V2

VEPRAD40 Individual Professional Course in Connection with Written Research Project Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier knyttet til bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Grade scale A-F

Required preliminary courses

Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERNLEG1/VERNLEGD1/VERNLEGL1

Godkjente arbeidskrav i: VERN2320/VERND2320/VERNL2320, VEPRA30/VEPRAD30/VEPRAL30, VERN3100/VERND3100/VERNL3100 og VERN3200/VERND3200/VERNL3200

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved praksisstedet
  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder som bidrar til å styrke brukerens livskvalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere på ulike arenaer
  • kan utarbeide en prosjektskisse
  • kan utarbeide, igangsette og evaluere et kunnskapsbasert prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan foreslå og igangsette omsorgs- eller opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
  • kan kvalitetssikre vernepleiefaglig arbeid i tråd med etiske retningslinjer og relevant teori

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hensiktsmessig gjennomføring av prosjektarbeid og problemløsning i gruppe
  • har innsikt i produktutvikling, fra idé til prototype eller ferdig produkt
  • kjenner bruksområdene til verktøyene som finnes i Makerspace

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan gjennomføre produktutvikling fra idé til prototyp for et fysisk eller digitalt produkt
  • kan bruke utvalgte verktøy i Makerspace
  • kan regulere egen fremdrift i prosjektgjennomføringen
  • kan kommunisere egen spesialisert fagkunnskap til ei tverrfaglig gruppe

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kunnskap og ferdigheter til å velge ut relevante materialer, metoder og redskaper
  • kan arbeide i tverrfaglige grupper og ser sammenhenger på tvers av disipliner
  • behersker metoder for utforming og gjennomføring av prosjekter
  • kan formidle problemstilling, idé og produkt til andre

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Delta i undervisning knyttet til valgt fordypningstema (80 prosent).
  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
  • Innlevering av praksisdokumenter.

Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføre på nytt:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
  • Innlevering av praksisdokumenter.

Assessment

Vurdering av praksis

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Studiet retter seg mot søkere med minimum 3-årig utdanning/bachelorgrad fra universitet eller høgskole med relevant emnekrets for dette studiet. Masterstudiet egner seg spesielt godt for ingeniører med bakgrunn fra fagområder innen energi og miljø, bygg, maskin og elektro med ønske om spesialisering innen energi- og miljøproblematikk i bygg. Det vil være en fordel med basiskunnskaper i termodynamikk, strømningsteknikk og anvendt matematikk.

Studiet kvalifiserer for

  • stillinger som krever kunnskap om hvordan byggets energibruk kan optimaliseres ved reguleringsteknikk og automasjon i bygg
  • stillinger som krever kunnskap innen bygningsfysikk og bygningsdesign for å kunne gjøre helhetlige analyser og vurderinger for optimal energiomsetning
  • stillinger innen forskning, utviklingsarbeid og analyser innen energi og miljø i bygg
  • studiet kan bidra til kvalifikasjon som RIV (Rådgivende ingeniør varme-, ventilasjons- og sanitærteknikk)
  • opptak til doktorgradsstudier innen byggrelaterte fagområder

Masterstudiet er også relevant videreutdanning for yrkesaktive ingeniører ansatt hos f.eks. RI, entreprenør, bygg- eller energiforvaltere samt leverandører innen tekniske installasjoner (varme, kjøling, ventilasjon og sanitærteknikk) og som har behov for økt kunnskap.

Deltidsstudiet følger samme emner og samme undervisning som heltids-studiet, og foregår derfor på dagtid, men er opprettet med tanke på de som er i arbeid og som ønsker å utvide sine faglige kvalifikasjoner.

Examiners

Det kreves bachelorgrad i ingeniørfag, med minimum

  • 25 studiepoeng i matematikk
  • 5 studiepoeng i statistikk
  • 7.5 studiepoeng i fysikk
  • 20 studiepoeng ingeniørfag innen: termodynamikk, strømningsteknikk, varmetransport, varme- og kjøleteknikk, VVS, energiteknikk, automatikk, byggeteknikk, bygningsfysikk eller inneklima

​Søkerne rangeres etter karaktergjennomsnitt på bachelorgrad.

For opptak til masterprogrammer ved OsloMet er det krav om at du har gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden din.

Det vises til forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Utdannings- og forsknings-departementet og til forskrift om opptak til studier ved OsloMet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681