Programplaner og emneplaner - Student
VEPRAD30 Care and Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende pleie og omsorg
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bruk av rusmidler og ulike former for avhengighet skaper sosiale- og helsemessige problemer og angår brukere i kontakt med de fleste hjelpetjenester i helse- og sosialsektoren. Emnet er basert på nasjonal og internasjonal forskning, samt erfaringsbasert kunnskap fra et bredt praksisfelt. Forståelse- og forklaringsmodeller har betydning for hvordan brukere blir møtt og hva slags tiltak som tilbys.
Required preliminary courses
Bestått følgende emner: VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400
Godkjente arbeidskrav i: VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320 og VERNLEG1/VERNDLEG1/VERNLLEG1
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell
- kan anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre og syke i ulike livsfaser
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid
- har god kunnskap om habilitering og rehabilitering
- har god kunnskap om basale smitteregimer
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre grunnleggende stell og pleie
- kan delta i miljøterapeutiske tiltak for å øke pasient/brukers egenmestring og trivsel
- har praktisk erfaring i habilitering og rehabilitering av mennesker med ulike sykdommer/diagnoser
- kan utføre sykepleieprosedyrer i henhold til gitt prosedyreliste
- kan anvende hygieniske prinsipper i ulike situasjoner
- kan administrere forordnede legemidler
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan anvende ergonomiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter
- har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov
- kan planlegge og administrere eget arbeid
- kan reflektere og vurdere egne praktiske handlinger
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
Teaching and learning methods
Emnet går over ni halve dager fordelt på tre samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening/rollespill.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Assessment
Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 Vurdering av praksis.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ved ny og utsatt eksamen:
- Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
Del 102 En sensor.