EPN-V2

VEPRAD30 Care and Nursing Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende pleie og omsorg
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere forordnede legemidler, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov hos eldre og kronisk syke. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. Emnet går på heltid over 6 uker.

Required preliminary courses

Bestått følgende emner: VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400

Godkjente arbeidskrav i: VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320 og VERNLEG1/VERNDLEG1/VERNLLEG1

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell
  • kan anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre og syke i ulike livsfaser
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid
  • har god kunnskap om habilitering og rehabilitering
  • har god kunnskap om basale smitteregimer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre grunnleggende stell og pleie
  • kan delta i miljøterapeutiske tiltak for å øke pasient/brukers egenmestring og trivsel
  • har praktisk erfaring i habilitering og rehabilitering av mennesker med ulike sykdommer/diagnoser
  • kan utføre sykepleieprosedyrer i henhold til gitt prosedyreliste
  • kan anvende hygieniske prinsipper i ulike situasjoner
  • kan administrere forordnede legemidler
  • kan utføre livreddende førstehjelp
  • kan anvende ergonomiske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter
  • har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov
  • kan planlegge og administrere eget arbeid
  • kan reflektere og vurdere egne praktiske handlinger
  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
  • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper

Teaching and learning methods

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Assessment

Mappeeksamen, individuell.

Mappekrav:

  • Del 101 Vurdering av praksis.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ved ny og utsatt eksamen:

  • Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Bestått-Ikke bestått

Examiners

Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.

Del 102 En sensor.