EPN-V2

VEPRAD10 Arranging Good Living Conditions Course description

Course name in Norwegian
Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i 6 uker.

Required preliminary courses

Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN 1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
  • har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
  • kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
  • kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
  • kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
  • deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
  • kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
  • deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
  • viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier

Teaching and learning methods

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
  • deltakelse på undervisning og seminar på skolen før praksis og underveis
  • innlevering av praksisdokumenter
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

Blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått» må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
  • innlevering av praksisdokumenter
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

Assessment

Mappeeksamen, individuell

Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ny og utsatt: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Permitted exam materials and equipment

No requirements over and above the admission requirements.

Grading scale

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • describing and explaining how sequences can be derived through sampling (measurement), with the use of formulas, and to solve differential equations
  • explaining the interpolation problem, and using methods of polynomial and spline interpolation
  • explaining the method of least squares for fitting functions to given data
  • solving differential equations with constant coefficients of a degree less than or equal to two, both analytically and by simulation
  • explaining what is meant by a series and what it means when a series converges
  • explaining the Taylor series such as a power series, and differentiating and integrating terms
  • calculating Taylor polynomials and calculating the error using the remainder
  • explaining how functions can be approximated using Fourier series
  • explaining different methods of presenting functions of two variables graphically and discussing the advantages and disadvantages of these methods
  • calculating partial derivatives of the first and higher orders
  • explaining what the value of the first order partial derivative means
  • explaining the geometric interpretation of gradient and directional derivatives
  • explaining how to use the extreme value theorem
  • explaining what is meant by the differential of a function of two variables
  • determining the uncertainty and relative uncertainty of a parameter that depends on several variables

Skills

The student is capable of:

  • discussing methods of interpolation and fitting functions
  • discussing how functions can be approximated using series
  • discussing how a function of two variables can be approximated using a linear function and then used to determine the uncertainty of measurements
  • discussing a method for determining and classifying stationary points and determining the extreme values of functions of several variables

General competence

The student is capable of:

  • translating a practical problem from his/her own professional field into mathematical expressions, so that it can be solved analytically or numerically
  • assessing, for a given problem, whether it is most expedient to decide on an analytical or numerical solution
  • assessing the quality of numerical solutions, for example by calculating error bounds or by comparisons with analytical solutions
  • using the programming elements assignment, for loops, if testes, while loops etc. for solving mathematical problems numerically
  • assessing his/her own academic work and that of other students, and formulating written and oral assessments of these works in an academically correct and precise manner
  • writing precise explanations and reasons for using procedures, and demonstrating the correct use of mathematical notations

Examiners

Teaching is organised as scheduled work sessions, during which the students complete exercises in the subject matter presented ('lectured'). The exercises include solving problems, discussions, collaboration and individual work. Use of numerical software will be included.

In the scheduled work sessions, the students will be offered to participate in 'peer assessment'. This means that the students assess each other's work and give feedback to promote learning.

Between the scheduled work sessions, the students must work individually and/or in groups on calculation exercises and practical use of numerical software.