EPN-V2

VEPRA6200 Professional guidance – process guidance for quality development in vocational education and vocational teacher educatio Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsveiledning - prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning
Study programme
Supervision and Mentoring in Vocational Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Praksislæreren skal være en ressurs for kvalitetsutvikling i praksisskoler / lærerutdanningsskoler, opplæringsbedrifter og lærerutdanningsinstitusjon. Emne to handler derfor om fordypning i teori om profesjonsveiledning, og om å veilede kolleger i forhold til kvalitetsutvikling i fag- og yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Søkelyset blir rettet mot å legge til rette for lærende møter og utvikling av arbeidsplassen som en lærende organisasjon. Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til veiledning og utvikling i egen organisasjon blir vektlagt. FoU-samarbeid med bedrifter og lærerutdanningsinstitusjon er også et sentralt tema.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende og videreutvikle sin kunnskap om veiledning på nye og ulike veiledningsområder i fag- og yrkesopplæring og yrkesfaglærerutdanning
  • kan analysere utfordringer i veiledning av studenter og kolleger som henger sammen med det aktuelle fagområdets historie, tradisjoner og plass i samfunnet
  • har avansert forskningsbasert kunnskap om kollegaveiledning, lærende møter, kollektiv læringog organisasjonsutvikling, relatert til profesjons- og yrkesutdanning
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende forskning, teorier og metoder innenfor veiledningsfeltet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning ut fra profesjonsetiske normer

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for kollegaveiledning og lærende møter som ledd i utvikling av skolen og bedriften som lærende organisasjon
  • kan i samarbeid med lærerutdanningsinstitusjonen bidra til å vurdere og utvikle innholdet i yrkesfaglærerutdanning ut fra praksisfeltets behov
  • kan gjennomføre og forskningsmessig dokumentere et selvstendig, avgrenset forsknings -og utviklingsprosjekt knyttet til relevante veiledningsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på yrkesfagområdet
  • kan ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning innen fag- og yrkesopplæring
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledning på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan samarbeide med lærerutdanningsinstitusjon og bedrifter om FoU-arbeid med grunnlag i yrkesutdanningens behov

Content

Emnet strekker seg over eitt semester og er lagt opp som forelesingar, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid, tekniske kurs og praktisk retta gruppeoppgåver. Emnet krev aktiv deltaking.

Studentane skal i løpet av kurset gjere ein større fleirkamera- medieproduksjon for nett-tv som vert streama live, gjerne for ein definert ekstern eller intern oppdragsgjevar. Arbeidet vert gjennomført som eit gruppearbeid på 5-10 studentar og skal leverast som ein del av eksamen (sjå vurdering). Studentane får rettleiing av emneansvarleg.

Undervisninga skjer fysisk, på campus.

Teaching and learning methods

Emnet skal preges av deltakende og varierte arbeidsmåter og gi studentene et erfaringsgrunnlag for å utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning. Noen sentrale arbeidsmåter er:

  • Innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
  • Arbeid i grupper
  • Bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
  • Praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og kollegagrupper på egen arbeidsplass eller i opplæringsbedrift
  • Forsknings- og utviklingsprosjekt

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emne 2.

  1. Studentene skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere kollegaveiledning, individuelt eller i gruppe. Kollegaen(e) skal oppfordres til å gi tilbakemelding på veiledningen. I dokumentasjonen skal veiledningserfaringene relateres til relevant teori / litteratur (minst 1 kollegaveiledning). Dokumentasjonen kan gjennomføres skriftlig med et omfang på 800 ord +/- 10 %, eller som en digital historiefortelling

  1. Studentene skal i samarbeid med aktuelle deltakere planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere skriftlig over et lærende møte. Deltakerne skal oppfordres til å gi tilbakemelding på møtet. I den skriftlige refleksjonen skal erfaringene relateres til relevant teori / litteratur (minst 1 lærende møte). Omfang: 800 ord +/- 10 %

Deltakere i kollegaveiledning eller lærende møte kan være kolleger i skolen, instruktører i bedrift eller kolleger på lærerutdanningsinstitusjonen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig

Assessment

Prosjekteksamen: Studentene skal, individuelt, samarbeide med aktuelle deltakere om å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt relatert til veiledning. Dokumentasjonen skal knyttes til relevant pensumlitteratur. Arbeidet kan ta utgangspunkt i og bygge videre på oppgavene som blir utført i arbeidskravene. Prosjekteksamen kan utføres i samarbeid med kolleger på skolen, instruktører i bedrift eller kolleger på lærerutdanningsinstitusjonen, men studenten) skal ha ansvaret for dokumentasjonen. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved evt stryk på prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen til første ny og utsatt eksamen. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Produksjon for streaming og nett-tv er eit valfritt emne i 5. semester. I emnet skal studentane arbeide med medieproduksjonar for nett-tv og utvikle praktisk-teoretisk kunnskap om streaming, einkamera- og fleirkameraproduksjon, samt multimedialitet.

Undervisningsspråk er norsk.

Grading scale

Bachelorstudiet i medium og kommunikasjon følger dei generelle reglane for studieprogresjon. (Sjå programplanen.)

Examiners

Etter fullført emne skal studenten ha følgande læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskapar

Studenten har god kunnskap om

  • multimedieteori og nett-tv
  • forteljarteknikk for streaming og multimedia
  • programproduksjon for nett med fokus på streaming og nett-tv, og levering av innhald til ulike medieplattformer
  • planlegging og gjennomføring av både einkamera- og fleirkameraproduksjonar for streaming og nett-tv

Ferdigheiter

Studenten kan

  • utvikle, planlegge og gjennomføre nye konsept for streaming og nett
  • gjennomføre enkel einkamera-streaming for nett
  • bruke utstyr for streaming av fleirkameraproduksjonar

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og reflektere rundt utfordringar ved streaming og fleirkamera- medieproduksjon for streaming og nett-tv
  • produsere ein større fleirkamera-medieproduksjon for nett-tv av eit event, program, konsert, show eller liknande som òg vert streama, frå idé til ferdig produkt
  • produsere i grupper for ein definert ekstern eller intern oppdragsgjevar