EPN-V2

VEPRA6200 Professional guidance – process guidance for quality development in vocational education and vocational teacher educatio Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsveiledning - prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning
Study programme
Supervision and Mentoring in Vocational Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er organisert som problembasert læring gjennom prosjektarbeid i grupper med 4-5 studenter. Gruppene utvikler selvstendige løsninger og resultater gjennom deltakelse i undervisningen, arbeid med pensumlitteratur, egen informasjonsinnsamling, problemanalyse og prosjektarbeid. Det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

Studentene introduseres for teori og metoder som er relevant for læringsmålene i emnet og forbereder og støtter aktivt arbeid i problembasert læring:

  • forelesninger og prosjektveiledning
  • deltagelse i relevante, eksterne arrangementer som dokumenteres i prosjektrapporten
  • presentasjoner
  • mappeinnleveringer

Arbeidsformen inkluderer kunnskapsdeling, inkluderende beslutningsprosesser, akademiske diskusjoner og gjensidig kritisk tilbakemelding.

Det forventes aktiv deltagelse i gruppearbeidet. Gruppene skal sette opp og underskrive en gruppekontrakt og samarbeide på grunnlag av denne. Gruppene skal føre en prosjektlogg og dokumentere deltagelse fra alle gruppemedlemmer gjennom hele emnet.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Mappeeksamen i gruppe.

  • Prosjektrapport med omfang 3000 - 4000 ord.
  • Refleksjonsnotat over gruppens felles læringmed omfang 500 - 1000 ord
  • Muntlig sluttpresentasjon med diskusjon mellom studentgruppene
  • Kompletterende mappeinnleveringer fra perioden som vedlegg.

Eksamensresultat kan påklages.

Content

  • Kunnskapsteoretiske perspektiver på profesjonsveiledning og veiledningsmodeller
  • Organisasjon, organisasjonslæring og veiledning i skole og bedrift
  • Samarbeid mellom skole, bedrift og yrkesfaglærerutdanning
  • Kollegaveiledning
  • Lærende møter, dialogsamlinger o.l. som hensiktsmessige redskaper for både individuell læring og organisasjonslæring
  • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning
  • Vitenskapsteori og metode relatert til forskning i yrkesfaglærerutdanning / lærerutdanning og veiledning

Teaching and learning methods

Alle.

Course requirements

Two internal examiners will assess the reports and oral exam. External examiner is used periodically.

Assessment

Prosjekteksamen: Studentene skal, individuelt, samarbeide med aktuelle deltakere om å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt relatert til veiledning. Dokumentasjonen skal knyttes til relevant pensumlitteratur. Arbeidet kan ta utgangspunkt i og bygge videre på oppgavene som blir utført i arbeidskravene. Prosjekteksamen kan utføres i samarbeid med kolleger på skolen, instruktører i bedrift eller kolleger på lærerutdanningsinstitusjonen, men studenten) skal ha ansvaret for dokumentasjonen. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved evt stryk på prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen til første ny og utsatt eksamen. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.

 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.

Grading scale

Emnet går langs tre parallelle linjer, hvor studentene skal:

  1. utvikle egen erfaring, teoriforståelse og kompetanse i entreprenørskap gjennom praktisk, problembasert prosjektarbeid
  2. utvikle kompetanse i å arbeide med metoder for innovasjon og entreprenørskap i sin profesjonsutøvelse
  3. lære å organisere og gjennomføre entreprenørskapsundervisning i skolen i samarbeid med eksterne partnere

Examiners

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.