Programplaner og emneplaner - Student
VEPRA6100 Professional qualification - guidance of students and newly qualified teachers in vocational education Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonskvalifisering - veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning
- Study programme
-
Supervision and Mentoring in Vocational Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Praksisveilederen har en sentral rolle når det gjelder yrkesfaglærerstudentens og den nyutdannede yrkesfaglærerens utvikling av helhetlig profesjonskompetanse. Dette emnet handler om temaer som gjelder yrkesfaglærerens samfunns- og profesjonsmandat og kvalifikasjonsbehov, som det er viktig at praksislærere har dyp innsikt i. Videre handler det om hvordan veiledning, yrkesdidaktisk analyse, lærende møter og organisasjonslæring kan benyttes for å bistå yrkesfaglærerstudenter og nyutdannede lærere i deres kompetanseutvikling.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i sentrale yrkespedagogiske perspektiver, styringsdokumenter og forskning
- har forskningsbasert kunnskap om utdanning av lærere i fag- og yrkesopplæring og om praksislærerens oppgaver og betydning i yrkesfaglærerutdanningen.
- har dyp innsikt i oppgaver og kvalifikasjonsbehov hos lærere i fag- og yrkesopplæring og i etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som yrkesfaglærer.
- har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på
praksislærerrollen
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
- har kunnskap om veiledning som ledd i utvikling av skolen og bedriften som en lærende organisasjon.
- har spesialisert kunnskap om læreplaner, pedagogiske utfordringer og aktuelle undervisningsfag i yrkesutdanningen innen sitt program
Ferdigheter
Studenten
- kan stimulere lærerstudenter og kolleger i skole og opplæringsbedrift til å reflektere over og begrunne sin praksis ut fra relevante etiske, faglige og pedagogiske begreper og perspektiver.
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å planlegge, gjennomføre, analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke.
- kan anvende veiledning i yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske og yrkesfaglige lærings- og utviklingsprosesser.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevant profesjonsforskning, nyere profesjonsteori og forskningsetiske
problemstillinger innen veiledningsfeltet i yrkesutdanning
- kan veilede studenter i forhold til praktiske yrkespedagogiske problemstillinger og forskningsbasert utviklingsarbeid
Content
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.
Teaching and learning methods
Emnet fokuserer på organisk kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Organisk kjemi 10 studiepoeng.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Dette arbeidskravet består av to deler:
- Veiledningsoppgave 1 - dokumentasjon på 400 ord
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven
- Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon
Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.
Arbeidskrav 2
Dette arbeidskravet består av to deler:
- Veiledningsoppgave 2 - dokumentasjon på 400 ord
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Arbeidskrav 1 og 2 skal ses i sammenheng, der tilbakemeldinger og vurderinger fra den første veiledningen skal være utgangspunkt for gjennomføringen av andre veiledning. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven
- Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon
Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Obligatorisk tilstedeværelse
Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig
Assessment
Semesteroppgave: Studentene skal i gruppe på 2-3 studenter dokumentere et gjennomført, utviklingsorientert veiledningsforløp. Dokumentasjonen skal inneholde konkrete beskrivelser av veiledningssituasjonen(e), tilbakemeldinger fra de(n) som blir veiledet samt veilederstudentens refleksjoner. De praktiske veiledningsforløpene som er gjennomført i forbindelse med arbeidskravene kan benyttes som grunnlag for eksamen. Det skal legges vekt på å få fram utvikling i veiledningsprosessen og på å videreutvikle teoretiske begrunnelser, analyser og kritisk refleksjon i dokumentasjonen av veiledningsprosessen (veiledningsoppgave 1 og 2) som helhet. Omfang: 5000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
- Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan oppgaven bearbeides, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for struktur og egenskaper til viktige funksjonelle grupper i farmasøytiske virkestoff og sammenhengen mellom organiske molekylers kjemiske struktur og reaktivitet
- kan gjøre rede for resonansbegrepet, isomeri og stereokjemiske forhold, herunder identifisere kirale sentra i farmasøytiske virkestoff og benevne korrekt stereokjemi
- kan gjøre rede for sentrale reaksjonstyper og reaksjonsmekanismer i organisk kjemi
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre kjemisk syntese av enkle farmasøytiske virkestoff under veiledning
- kan utføre, tolke og presentere eksperimentelle data fra utvalgte organisk-kjemiske forsøk
- kan identifisere enkle organiske forbindelser ut fra deres NMR spektroskopiske data
- kan bruke IR-spektroskopi, tynnsjikts- og gasskromatografi som identifikasjonsmetoder under veiledning
- viser ansvarlig atferd på laboratoriet og kan arbeide i tråd med regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Generell kompetanse
Studenten
- viser forståelse for sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. I emnet inngår også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer med veiledet gruppearbeid.
- Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
- Gjennomført sikkerhetsopplæring før deltagelse på laboratorieskurs.