Programplaner og emneplaner - Student
VEPRA6100 Professional qualification - guidance of students and newly qualified teachers in vocational education Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonskvalifisering - veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning
- Study programme
-
Supervision and Mentoring in Vocational Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
Required preliminary courses
Emnet har to arbeidskrav:
- Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter,basert på en situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).
- Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter, som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Det er mulig å ta utgangspunkt i det første arbeidskravet. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg)
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øke egen forståelse og læringsutbytte ved at spesialpedagogisk teori og praktisk implementering av tiltak knyttes sammen.
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% i all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.
Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.
Learning outcomes
Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt to oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 4000 ord +/- 10 %. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglære.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst.
Content
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt
Course requirements
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Assessment
En intern sensor og en ekstern sensor.
Permitted exam materials and equipment
Spesialpedagogiske arbeidsmåter
- mestringsstrategier og læringsstiler
- opplæringsstrategier
- tilrettelegging av opplæringsmiljø
- organisering og ressursbruk
- hjelpe- og læremidler
Samarbeid
- samarbeidspsykologi og kommunikasjon
- samarbeid med foresatte
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Eksamen leveres digitalt med tilhørende lenker til audiovisuelt materiale på egnet tilgjengelig plattform. Det er studentens ansvar at lenkene til materiale er tilgjengelig for sensor i hele sensureringsperioden, og er gjengitt med tillatelse.
Examiners
Gradert skala A-F.