EPN-V2

VEPRA6100 Professional qualification - guidance of students and newly qualified teachers in vocational education Course description

Course name in Norwegian
Profesjonskvalifisering - veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning
Study programme
Supervision and Mentoring in Vocational Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Undervisningen består av forelesninger hvor det forventes at studentene deltar aktivt.

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
  • har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
  • har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet
  • har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
  • har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
  • har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
  • har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
  • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.

  • Arbeidskrav 1: Import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidskravet løses individuelt og i grupper.
  • Arbeidskrav 2: Emneord og klassifikasjon som del av en samling.
  • Arbeidskrav 3: Vurdering av metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
  • Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.

Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca 10-20 sider.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.

Content

10 ECTS credits overlaps with FYSEL6010 Geriatric physiotherapy - knowledge-based 1 (20 ECTS credits) in the topic assessment.

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 5 timer.

Course requirements

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Examiners

Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler:

  1. På grunnlag av arbeidskrav 1 skal det skrives en teori- og refleksjonstekst på maks 2200 ord
  2. En omarbeidet versjon av arbeidskrav 3, på maks 1200 ord

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.