Programplaner og emneplaner - Student
VEPRA10 Arranging Good Living Conditions Course description
- Course name in Norwegian
- Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
-
-
Introduction
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i seks uker.
-
Required preliminary courses
Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN 1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
- har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
- kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
- kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
- kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
- deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
- kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
- deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
-
Teaching and learning methods
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.
-
Course requirements
Etter fullført emne skal studenten kunne dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
- lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
- barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- samiske perspektiver på barndom
- offentlige dokumenter som berører barnehagen
Ferdigheter
Studenten kan
- skape og lede pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
- planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer
- kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
- anvende ulike metodiske tilnærminger som observasjon, kritisk refleksjon, dialogisk kompetanse og pedagogisk dokumentasjon i sitt pedagogiske arbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
- analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag.
- evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring
-
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 - Vurdering av praksis.
- Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ny og utsatt:
- Del 101 - Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Sensorordning:
- Del 101 - Faglærere etter innstilling fra praksislærer.
- Del 102 - En sensor.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle