EPN-V2

VEPRA10 Arranging Good Living Conditions Course description

Course name in Norwegian
Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i seks uker.

  • Required preliminary courses

    Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN 1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
    • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
    • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
    • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
    • har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
    • har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
    • kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
    • kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
    • kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
    • deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
    • kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
    • deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
    • viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
  • Teaching and learning methods

    Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

  • Course requirements

    Etter fullført emne skal studenten kunne dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
    • lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
    • observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
    • barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
    • samiske perspektiver på barndom
    • offentlige dokumenter som berører barnehagen

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • skape og lede pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
    • planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
    • analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer
    • kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
    • anvende ulike metodiske tilnærminger som observasjon, kritisk refleksjon, dialogisk kompetanse og pedagogisk dokumentasjon i sitt pedagogiske arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
    • analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
    • utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag.
    • evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring
  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.

    Mappekrav:

    • Del 101 - Vurdering av praksis.
    • Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

    Ny og utsatt:

    • Del 101 - Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
    • Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

    Sensorordning:

    • Del 101 - Faglærere etter innstilling fra praksislærer.
    • Del 102 - En sensor.

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Alle