EPN-V2

VEKU6100 Quality improvement in practice in Epilepsy care Course description

Course name in Norwegian
Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og endringsarbeid. Gjennom hele semesteret arbeider du med et epilepsirelatert forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse. Du får erfaring med systematisk bruk av metoder og verktøy i forbedringsprosesser som innebefatter både praktisk og teoretisk forankring, datainnsamling, analyse og diskusjon. Emnet gir trening i samarbeid, skriftlig og muntlig formidling og avsluttes med innlevering av en prosjektrapport. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.

  • Required preliminary courses

    Godkjente arbeidskrav i VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten kan:

    • gjøre rede for begrepene kvalitet, pasientsikkerhet og kunnskapsbasert praksis
    • anvende og redegjøre for kunnskapssenterets modell for kvalitetsforbedring i eget prosjektarbeid
    • diskutere betydningen av brukerinvolvering i kvalitetsarbeid
    • beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

    Ferdigheter:

    Studenten kan:

    • gjennomføre informasjonsinnhenting i eget prosjektarbeid samt anvende og kritisk vurdere relevante kilder
    • utarbeide en prosjektplan som konkretiserer problemstilling innen et epilepsifaglig tema, med mål, rammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
    • anvende ulike verktøy og metoder for kartlegging, analyse, gjennomføring og evaluering i eget forbedringsarbeid
    • sikre gjensidig samarbeid med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
    • dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

    Generell kompetanse:

    Studenten kan:

    • planlegge og gjennomføre et praktisk forbedringsarbeid i tråd med etiske retningslinjer
    • diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
  • Teaching and learning methods

    Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.

    Prosjektarbeid:

    I dette emnet skal studentene gjennomføre og dokumentere et kvalitetsforbedringsarbeid i praksis under veiledning. Arbeidet organiseres som et prosjekt og pågår hele semesteret, og avsluttes med innlevering av prosjekteksamen.

    Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektarbeidet.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Prosjektplan
    • Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
    • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
    • Deltakelse på minimum 2 veiledninger
  • Assessment

    Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle tilgjengelige.

  • Grading scale

    Bestått- Ikke bestått.

  • Examiners

    Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.

    I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:

    • Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
    • Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier

    Undervisningsspråk er norsk.