Programplaner og emneplaner - Student
VEKU6100 Quality improvement in practice in Epilepsy care Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
-
Introduction
Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og endringsarbeid. Gjennom hele semesteret arbeider du med et epilepsirelatert forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse. Du får erfaring med systematisk bruk av metoder og verktøy i forbedringsprosesser som innebefatter både praktisk og teoretisk forankring, datainnsamling, analyse og diskusjon. Emnet gir trening i samarbeid, skriftlig og muntlig formidling og avsluttes med innlevering av en prosjektrapport. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.
-
Required preliminary courses
Godkjente arbeidskrav i VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten kan:
- gjøre rede for begrepene kvalitet, pasientsikkerhet og kunnskapsbasert praksis
- anvende og redegjøre for kunnskapssenterets modell for kvalitetsforbedring i eget prosjektarbeid
- diskutere betydningen av brukerinvolvering i kvalitetsarbeid
- beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid
Ferdigheter:
Studenten kan:
- gjennomføre informasjonsinnhenting i eget prosjektarbeid samt anvende og kritisk vurdere relevante kilder
- utarbeide en prosjektplan som konkretiserer problemstilling innen et epilepsifaglig tema, med mål, rammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
- anvende ulike verktøy og metoder for kartlegging, analyse, gjennomføring og evaluering i eget forbedringsarbeid
- sikre gjensidig samarbeid med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
- dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre et praktisk forbedringsarbeid i tråd med etiske retningslinjer
- diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
-
Teaching and learning methods
Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.
Prosjektarbeid:
I dette emnet skal studentene gjennomføre og dokumentere et kvalitetsforbedringsarbeid i praksis under veiledning. Arbeidet organiseres som et prosjekt og pågår hele semesteret, og avsluttes med innlevering av prosjekteksamen.
Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektarbeidet.
-
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektplan
- Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
- Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
- Deltakelse på minimum 2 veiledninger
-
Assessment
Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige.
-
Grading scale
Bestått- Ikke bestått.
-
Examiners
Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.
I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:
- Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
- Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier
Undervisningsspråk er norsk.