EPN-V2

VEKU6100 Quality improvement in practice in Epilepsy care Course description

Course name in Norwegian
Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Du vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. Du vil gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i din yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med epilepsi. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.

  • Required preliminary courses

    Godkjente arbeidskrav i VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten:

    • kan redegjøre for begrepene kvalitet, kvalitetsforbedring og utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer innen epilepsiomsorg
    • kan redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
    • kan forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
    • kan beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

    Ferdigheter:

    Studenten:

    • kan bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon innen epilepsiomsorg
    • kan gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
    • kan utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
    • kan anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
    • kan sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
    • kan dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

    Generell kompetanse:

    Studenten:

    • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
    • kan diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
  • Teaching and learning methods

    Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.

    I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).

    Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Prosjektplan
    • Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
    • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
  • Assessment

    Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle tilgjengelige

  • Grading scale

    Gradert karakter A - F

  • Examiners

    To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).