Programplaner og emneplaner - Student
VEKU6100 Quality improvement in practice in Epilepsy care Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg
- Study programme
-
Further Education in Epilepsy, Health Supervison and Quality Improvement in Practice
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Masteroppgaven utgjør 30 studiepoeng, det vil si halvtids arbeidsinnsats over to semestre, eller heltids innsats i ca. fem måneder. Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av samfunnsvitenskapelige metoder. Problemstillingen kan ha kopling til egne erfaringer.
Required preliminary courses
For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha bestått MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- kan redegjøre for begrepene kvalitet, kvalitetsforbedring og utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer innen epilepsiomsorg
- kan redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
- kan forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
- kan beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid
Ferdigheter:
Studenten:
- kan bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon innen epilepsiomsorg
- kan gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
- kan utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
- kan sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
- kan dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
- kan diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
Teaching and learning methods
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven. Prosjektplanen danner grunnlag for tildeling av veileder.
- Arbeidskrav 2: Deltagelse på prøvemuntlig, inkludert å gi tilbakemelding til en medstudent, i vårsemesteret (eventuelt i høstsemesteret avhengig av kandidatens tidspunkt for innlevering av masteroppgaven).
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektplan
- Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
- Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene, inkludert muntlig eksamen.
Examiners
Agnete Vabø