EPN-V2

VEKU6100 Quality improvement in practice in Epilepsy care Course description

Course name in Norwegian
Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg
Study programme
Further Education in Epilepsy, Health Supervison and Quality Improvement in Practice
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Programme description
Course history

Introduction

Masteroppgaven utgjør 30 studiepoeng, det vil si halvtids arbeidsinnsats over to semestre, eller heltids innsats i ca. fem måneder. Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av samfunnsvitenskapelige metoder. Problemstillingen kan ha kopling til egne erfaringer.

Required preliminary courses

For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha bestått MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan redegjøre for begrepene kvalitet, kvalitetsforbedring og utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer innen epilepsiomsorg
  • kan redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
  • kan forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
  • kan beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon innen epilepsiomsorg
  • kan gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
  • kan utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
  • kan sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
  • kan dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
  • kan diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven. Prosjektplanen danner grunnlag for tildeling av veileder.
  • Arbeidskrav 2: Deltagelse på prøvemuntlig, inkludert å gi tilbakemelding til en medstudent, i vårsemesteret (eventuelt i høstsemesteret avhengig av kandidatens tidspunkt for innlevering av masteroppgaven).

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektplan
  • Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
  • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene, inkludert muntlig eksamen.

Examiners

Agnete Vabø