Programplaner og emneplaner - Student
VEKU6000 Epilsepsy and Health supervision Course description
- Course name in Norwegian
- Epilepsi og helseveiledning
- Study programme
-
Further Education in Epilepsy, Health Supervison and Quality Improvement in Practice
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet får du innsikt i hvordan det er å leve med epilepsi, og kompetanse i hvordan du kan bidra til økt mestring og livskvalitet. Observasjon, vurdering, praktisk håndtering og forebygging av anfall vektlegges. Helseveiledning har en sentral plass i emnet, noe som kan være avgjørende for å fremme mestring.
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- kan beskrive årsaker til epilepsi, hovedtrekk i anfallsklassifisering og de mest vanlige syndromer der epilepsi inngår
- kan beskrive bivirkninger og interaksjoner ved de vanligste antiepileptika
- kan drøfte ringvirkninger ved epilepsi, og hvordan helsepersonell kan bidra til å understøtte pasient/brukers og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- kan redegjøre for relevante lover og forskrifter og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer har betydning for tjenestetilbudet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
- kan planlegge og gjennomføre undervisning om epilepsi for kollegaer og samarbeidspartnere
- kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningsferdigheter i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan identifisere ressurser og utvikle målrettede tiltak for å forbedre funksjonsnivå, aktiv deltakelse og livskvalitet
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan utveksle synspunkter med andre over betydningen av sosiale relasjoner, nettverksbygging og rollen som pårørende i et flerkulturelt samfunn
- kan diskutere sammenhengen mellom helseveiledning og mestringsopplevelse og identifisere etiske utfordringer i samhandlingen
- kan planlegge og gjennomføre helseveiledning også ut ifra kjennskap om minoritetsgrupper og flerkulturelle perspektiver
Teaching and learning methods
Det gjennomføres webinarer der progresjonen i læringen vektlegges. Forberedelser med bruk av digitale læringsressurser, presentasjoner i webinarer og etterarbeid benyttes. Det skal leveres oppgaver knyttet til sentrale temaer for emnet. Du får tilbakemelding på oppgaver og presentasjoner, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige oppgaver og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.
Course requirements
Emnet omhandler kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er relevante innen ortopediingeniørfaget. Studentene lærer om forskningsdesign, datainnsamling, dataanalyse og forskningsetikk. Temaene reliabilitet, begreps-, intern- og eksternvaliditet som grunnlag for kritisk lesning av forskningsartikler og andre kilder blir vektlagt. Disse temaene videreføres i etterfølgende emner og skal gi studenten et grunnlag for arbeidet med bacheloroppgaven i slutten av studiet.
Assessment
Opptak til studiet.
Permitted exam materials and equipment
Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleiens historiske utvikling og hva som kjennetegner sykepleie som profesjon
- kan forklare menneskets grunnleggende behov og ressurser
- kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
- kan beskrive grunnleggende begreper i etikk i helsetjenesten
- kan forklare taushets- og dokumentasjonsplikten
- kan beskrive kjennetegn på kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse også overfor mennesker med ulik kulturbakgrunn
- kan gjøre rede for basale smittevernrutiner i helsetjenesten
- kan beskrive innholdet i smittevernloven og aktuelle forskrifter
- kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP)
- kan forklare hva som inngår i sykepleierens vurderings-, handlings- og beslutningsprosess (sykepleieprosessen)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende fire sentrale helseetiske prinsipper
- kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
- kan delta aktivt i gruppesamarbeid og ta imot veiledning og reflektere over egen rolle
- kan følge prinsipper for akademisk skriving
- kan utføre og begrunne aktuelle prosedyrer knyttet til ivaretakelsen av grunnleggende fysiologiske behov inkludert hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
- kan bryte smittekjeden og forhindre spredning av uønskede mikrober
- kan anvende kunnskap om basale smittevernrutiner i helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om sykepleiens grunnlag
- kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring
- har grunnleggende forståelse av sykepleierens forebyggende funksjon i smittevern og hygiene i helse- og omsorgstjenesten
Grading scale
Bestått PSYK1420 og gjennomført/fått godkjent arbeidskrav PSYK2210
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.