EPN-V2

VEKU6000 Epilsepsy and Health supervision Course description

Course name in Norwegian
Epilepsi og helseveiledning
Study programme
Further Education in Epilepsy, Health Supervison and Quality Improvement in Practice
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet får du innsikt i hvordan det er å leve med epilepsi, og kompetanse i hvordan du kan bidra til økt mestring og livskvalitet. Observasjon, vurdering, praktisk håndtering og forebygging av anfall vektlegges. Helseveiledning har en sentral plass i emnet, noe som kan være avgjørende for å fremme mestring.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan beskrive årsaker til epilepsi, hovedtrekk i anfallsklassifisering og de mest vanlige syndromer der epilepsi inngår
  • kan beskrive bivirkninger og interaksjoner ved de vanligste antiepileptika
  • kan drøfte ringvirkninger ved epilepsi, og hvordan helsepersonell kan bidra til å understøtte pasient/brukers og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan redegjøre for relevante lover og forskrifter og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer har betydning for tjenestetilbudet

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan anvende kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning om epilepsi for kollegaer og samarbeidspartnere
  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningsferdigheter i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan identifisere ressurser og utvikle målrettede tiltak for å forbedre funksjonsnivå, aktiv deltakelse og livskvalitet

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan utveksle synspunkter med andre over betydningen av sosiale relasjoner, nettverksbygging og rollen som pårørende i et flerkulturelt samfunn
  • kan diskutere sammenhengen mellom helseveiledning og mestringsopplevelse og identifisere etiske utfordringer i samhandlingen
  • kan planlegge og gjennomføre helseveiledning også ut ifra kjennskap om minoritetsgrupper og flerkulturelle perspektiver

Teaching and learning methods

Det gjennomføres webinarer der progresjonen i læringen vektlegges. Forberedelser med bruk av digitale læringsressurser, presentasjoner i webinarer og etterarbeid benyttes. Det skal leveres oppgaver knyttet til sentrale temaer for emnet. Du får tilbakemelding på oppgaver og presentasjoner, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige oppgaver og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på minst tre obligatoriske webinar
  • Refleksjonsnotat etter første webinar, 400 ord (+/- 10 %)
  • Gruppeoppgave (3-4 studenter). Kritisk vurdering av en forskningsartikkel etter gitte vurderingskriterier. Notat der gruppens drøftinger og refleksjoner inngår, 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webinar med medstudentrespons etter gitte kritererier
  • Individuell oppgave: Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg etter gitte vurderingskriterier. Gjennomføres i webinar med respons fra medstudenter og lærer. Etterarbeid består av reflesjonsnotat med utgangspunkt i egen læring,1500 ord (+/- 10 %).

Assessment

Individuell hjemmeeksamen, 2 dager. Omfang: maksimalt 2000 ord.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.