Programplaner og emneplaner - Student
VEIPR6500 Clinical Supervision of Students in Health Professional Education Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
- Study programme
-
Clinical Supervision of Students in Health Professional Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Fagdidaktikk:
Studenten
- Har kunnskap om læreplaner, skolens verdigrunnlag og gjeldende plan og lovverk.
- Har kunnskap om fagets historie og egenart i en samfunnskontekst, herunder bærekraftsproblematikk, kulturelt mangfold og verdsetting av kulturelt mangfold.
- Har kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitet og barn og unges visuelle språk.
- Har kunnskap om fagdidaktisk forskning, relevant for undervisningsplanlegging og fagutvikling.
- Har grunnleggende innsikt i akademisk skriving og kildehenvisning.
Pedagogikk:
Studenten
- Har kunnskap om lærerrollen, klasseledelse, skolen som organisasjon og overgangen mellom utdanningsnivåer.
- Har kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosesser og betydningen for læring, danning og identitetsutvikling hos barn og unge.
- Har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, som mobbing, krenkelser, vold og seksuelle overgrep mot barn.
- Har kunnskap om barne- og ungdomskultur og fellesskapets betydning for et inkluderende skole- og læringsmiljø.
- Har kunnskap om observasjon som forskningsmetode og som verktøy for undervisningsplanlegging
Undervisningspraksis:
Studenten
- Har kunnskap om lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.
- Har kunnskap om samspill mellom elever, mellom elev og lærer og om klasseledelse og skolehjemsamarbeid.
- Har kunnskap om undervisningsplanlegging, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler rettet mot design, kunst og håndverk.
- Har kunnskap om hvordan lokale, regionale og nasjonale satsninger påvirker skolefag og undervisning.
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- Kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer ut fra fagdidaktisk teori.
- Kan vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning.
- Kan drøfte og reflektere over skolefagets historiske utvikling.
- Kan drøfte betydningen av faget i dag ut fra bærekraftsperspektiv, digitalisering og teknologisk utvikling.
Pedagogikk
Studenten
- Kan bidra til elevers kreative prosesser, estetisk opplevelse og estetisk erfaring.
- Kan anvende kunnskap om klasseledelse og barn og unges utvikling i undervisningsplanlegging.
- Kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og er kjent med relevante faginstanser for samarbeid og iverksettelse av nødvendige tiltak.
- Kan drøfte barn- og ungdomskultur i en samtidskontekst og de praktiske og estetisk fagenes potensial for kommunikasjon, samhandling, dannelse og livsmestring.
Undervisningspraksis
- Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for analyse og faglig drøfting.
- Kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning, både for enkelte økter og perioder.
- Kan utvikle mål for opplæringen og bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst.
Kan inkludere tverrfaglige tema i undervisningsplaner og legge til rett for tverrfaglig samarbeid.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiv.
- Kan ivareta krav til helse, miljø og sikkerhet i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte for videre utvikling.
Learning outcomes
Undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ulike former for gruppearbeid og selvstudium, og praktisk utprøving. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesing av pensum og deltagelse i kollokviegrupper. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving oppøves gjennom konkrete øvelser i studiet.
Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til grunnskolen og vektlegger planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis.
Content
Se emneplan under for beskrivelse av studieinnhold.
Teaching and learning methods
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Gjennomført undervisningspraksis i gruppe på inntil fem studenter. Omfang: 20 dager (inkludert forberedelse og etterarbeid).
- En tverrprofesjonell oppgvae, Inter1100, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger.
- En muntlig presentasjon i gruppe over et selvvalgt pedagogisk tema.
- Minimum 80% fremmøte med deltagelse i obligatorisk undervisning.
Course requirements
En individuell skriftlig, hjemmeeksamen over tre dager der fagdidaktikk, pedagogikk og praksiserfaringer inngår. Fagdidaktikk og pedagogikk vektes likt. Omfang totalt: 2500-3000 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
Examiners
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er helsefaglige profesjonsutøvere.
Studiet passer for alle som har ansvar for praksisveiledning eller som har interesse for feltet. Studentgruppen vil bestå av yrkesutøvere med ulik profesjonsbakgrunn som gir et mangfoldig og berikende læringsmiljø. Tverrprofesjonell sammensetning speiler hvordan utdanningssektoren og yrkeslivet krever samarbeid og samhandling mellom ulike faggrupper.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- eller sosialfag.
Ambulansefagarbeidere kan søke opptak med grunnlag i realkompetanse til dette veiledningsstudiet. Krav er:
- Fagbrev i ambulansefaget
- Autorisert fagarbeider i ambulansefaget
- Minimum 4 års arbeidserfaring
- Nasjonal paramedicutdanning (minimum 60 stp.)
Arbeidserfaring defineres som lønnet eller ulønnet arbeid, utdanning eller organisasjonserfaring innen helse- og sosialfaglig område. Den nasjonale paramedicutdanningen kan inngå i arbeidserfaringen. Dette skal dokumenteres i søknaden.
Det vises til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Overlapping courses
Vektingsreduksjon på 5 studiepoeng med emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp.