Programplaner og emneplaner - Student
VEIPR6000 Supervision and Assessment 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning og vurdering 1
- Study programme
-
Clinical Supervision of Students in Health Professional Education
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ledelse og gjennomføring av kompetanseutvikling
- kunnskap kompetanseutvikling og analyse av og kompetansebehov
- innsikt i yrkespedagogiske arbeidsformer, erfaringslæring og livslang læring
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere medarbeideres arbeid og læringsprosess og gi konstruktiv tilbakemelding og veiledning
- planlegge, gjennomføre og vurdere lærings- og utviklingsarbeid på arbeidsplassen
- dokumentere utviklingsarbeid knyttet til kompetanseutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
- presentere problemstillinger for læring på arbeidsplassen og anvende teori som grunnlag for vurderinger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- være bevisst hvordan egen forståelse, holdninger og verdier kommer til uttrykk i læring på arbeidsplassen
Required preliminary courses
Studiet gjennomføres vanligvis på deltid, med fellessamlinger og studieoppgaver på eget eller annet egent arbeidssted i mellomperiodene. Studiet er nettstøttet. Veiledning skjer via nett og/eller gjennom direkte kontakt mellom faglærer og student.
Studiet består av følgende tre emner:
- BEPE7100 Grunnleggende metodikk for kommunikasjon og opplæring (15 studiepoeng)
- BEPE7200 Kompetanse, planlegging og utvikling (15 studiepoeng)
- BEPE7301 Lærings- og utviklingsprosjekt om læring i arbeidslivet (30 studiepoeng)
BEPE7100: Grunnleggende yrkespedagogikk og didaktikk for tilrettelegging av læring på arbeidsplassen. I dette inngår å utvikle ferdigheter i formidling.
BEPE7200: Analyse av virksomheter som lærende organisasjoner, kompetanseutvikling, realkompetansevurdering, samt planlegge og gjennomføre opplæring og læringstiltak.
BEPE7301: Innhold og læringsaktiviteter gjennom hele emnet er knyttet til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon, evaluering og presentasjon av et praktisk prosjektarbeid. Prosjektet skal omhandle reelle yrkespedagogiske problemstillinger og utviklingsoppgaver på fortrinnsvis egen arbeidsplass.
Emnene bygger på hverandre, men BEPE7100 0g BEPE 72000 kan tas uavhengig av hverandre. Gjennomført BEPE7200 eller tilsvarende er en forutsetning for BEPE7301.
Hele eller deler av studiet kan planlegges og gjennomføres som oppdrag for offentlige eller private bedrifter og virksomheter. Studiet vil da tilrettelegges ut fra oppdragsgiver behov.
Studiet kan inngå i en fri bachelorgrad.
Learning outcomes
Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått. Vurderingen av fagartikkel gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Teaching and learning methods
Selvstudier, 3 fellessamlinger med korte forelesninger og ulike veilednings øvelser i mindre grupper.
Course requirements
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Denne form for læring og ferdigheter opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
Assessment
Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et internasjonalt perspektiv.
Permitted exam materials and equipment
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere
Søkere må normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.
Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.
Grading scale
Work Based learning - Pedagogy for Enterprises
Managing and Development of Competences at the Workplace
Bachelornivå
60 studiepoeng/60 ECTS
Deltid
Studieprogramkode: BEPED
Godkjent av Høgskolen i Akershus 25. januar 2005
Sist endring godkjent av prodekan for studier 30. juni 2016
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Gjelder for høst 2018
Examiners
Ekstern og intern sensor sensurerer minimum 20 % av besvarelsene. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor.