Programplaner og emneplaner - Student
VEIL6000 Supervision of students in social work education Course description
- Course name in Norwegian
- Veilederutdanning for praksisveiledere i sosial- og velferdstjenester
- Study programme
-
Supervision of students in social work education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiet i praksisveiledning skal fremme og utvikle studiekvaliteten i praksisstudier i sosialfaglige bachelor- og masterutdanninger. I tillegg til å øke kvaliteten på bachelor og masterstudentenes læring i praksis, har studiet som mål å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet.
Studiet er utviklet med grunnlag i Veiledende retningslinjer for utdanning og kompetansevurdering av praksisveiledere i helse og velferdstjenestene gitt av Universitets- og Høgskolerådet, UHR-Helse og sosialfag, i 2018.
Studiet, som består av ett emne, gjennomføres over ett semester parallelt med veiledning av en praksisstudent. Veiledningskompetanse forutsetter både teoretisk og praktisk kunnskap, og ferdigheter i anvendelse av praktisk rettede veiledningsmetoder. Studiet vil ha et fokus på relasjoner kombinert med praktisk trening i veiledning på individ og gruppenivå. Tematisk vil fokus rettes mot læringsprosesser i praksis, praksisveileders funksjon og ansvar, samt kompetanse i å kunne reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante i utøvelse av veiledning. Studiet vektlegger også kritisk refleksjon over egen veiledning som sentralt i utvikling av veilederkompetanse.
Emnet er plassert på nivå 7, masternivå, i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Studenten må ha relevant yrkeserfaring fra sosial- og helsetjeneste.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- Inngående kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
- inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
- inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
- kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
- tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
- observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
- planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
- analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
- anvende ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
- identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
- anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
Teaching and learning methods
I dette emnet skal studenten videreutvikle ferdighetene sine slik at de kan arbeide med de vanligste emnene innenfor fotojournalistikken og fungere som frilanser i et redaksjonelt miljø.
Course requirements
Bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om:
- redaksjonelle funksjoner i lokale mediehus
- frilansarbeid
- idéutvikling og pitching
- å planlegge, gjennomføre og presentere fotojournalistiske prosjekter
- nyhetsreportasjen som sjanger
- lover og regler som regulerer frilansvirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan:
- praktisk nyhetsarbeid
- etablere en frilansvirksomhet
- bidra i idé- og prosjektutvikling sammen med kollegaer
- redigere og sette sammen bildeserier
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til samarbeid og relasjoner i et journalistisk fagmiljø
- er forberedt til en fremtidig yrkesidentitet
- kan presentere fotojournalistikk i ulike formater avhengig av format og publikum
Permitted exam materials and equipment
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:
- seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
- undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
- praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
- gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
- individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent
- hospiteringsperiode i et lokalt mediehus
Grading scale
Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre fire obligatoriske oppgaver: To oppgaver knyttet til praktisk fotojournalistikk, lokalavishospitering og et større reportasjeprosjekt.
Arbeidskravene i emnet er flere praktiske produksjoner. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.
Oppgavene skal leveres til fristen, og studenten får tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter. Studenter som ikke leverer til fristen får ikke godkjent arbeidskravet. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer
Det er obligatorisk å delta i praktisk undervisning, introduksjonsforelesninger og gjennomganger i de fotojournalistiske emnene. Det er mulig å ha totalt fire fraværsdager fra de obligatoriske samlingene i emnet. Fravær, også det som skyldes sykdom, kompenseres etter avtale med faglærer.
Obligatoriske samlinger og leveringsfrister oppgis i undervisningsplanen ved studiestart.
Alle leverte arbeidskrav blir en del av studentens mappe.
Alle arbeidskravene i emnet må være gjennomført og vurdert som godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Examiners
Eksamen er en fire dagers mappeeksamen der studenten skal sette sammen en portefølje basert på arbeidskravene i form av en nettside som presenterer studenten som fotojournalist. Nettsiden skal i tillegg til fotojournalistiske arbeider inneholde en presentasjon av studenten, CV og kontaktinformasjon. Studentene skal også levere et refleksjonsnotat på 4-6 sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen, og levere en omarbeidet versjon av nettsiden til sensur én gang.
Admission requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.