EPN-V2

VEIC7300 Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper. Studentene skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid som inngår i prosjekteksamen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
  • kunnskap om arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
  • kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
  • kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
  • kunnskap om makt og motstand i endrings- og utviklingsarbeid
  • kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert grunnlag for utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten har:

  • ferdigheter i å bruke sin veilednings- og coachingkompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • ferdigheter i å analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
  • tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
  • reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
  • anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur

Content

  • veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
  • mestring og myndiggjøring/empowerment
  • arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
  • veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
  • suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
  • kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
  • makt og motstand i endrings- og utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • forelesninger og studentaktive læringsformer
  • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
  • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
  • utprøving av ny kunnskap i praksis
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
  • skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
  • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

I hvert emne skal studenten praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Reflekterer og begrunner. Dette deles med basisgruppa.

2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes (inntil 10 minutter) og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa.

3. Legge frem et utkast av utviklingsarbeidet i basisgruppe, for tilbakemeldinger fra medstudenter. Omfang 20-30 minutter

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.

Assessment

Prosjekteksamen i gruppe* på 2-5 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning eller coaching som de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 6000 - 8000 ord.

*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i VEIC7300 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige.

Grading scale

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet