EPN-V2

VEIC7300 Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper. Studentene skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid som inngår i prosjekteksamen

Required preliminary courses

Barnepalliasjon omhandler helhetlig tilnærming der ulike profesjoner på hver sin måte og i samarbeid imøtekommer barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering av tjenester og kommunikasjonsferdigheter. Emnets hensikt er å gi studentene kompetanse i å lede og organisere palliative omsorg for barn, ungdom og deres familier. Studentene anvender relevante kommunikasjonsferdigheter i møte med barn, ungdom, søsken og foreldre i sorg og krise og ved livets slutt. Studiet vil særlig fokusere på hvordan palliative team kan bidra til en sammenhengende helsetjeneste til barn, ungdom og familier med palliative behov og vektlegger ulike kulturers betydning for et tilpasset tilbud. Ivaretagelse av seg selv som hjelper er vesentlig for å kunne ivareta pasientgruppen.

Learning outcomes

Opptak til studiet.

Content

Individuell skriftlig flervalgeksamen, hjemme, inntil 45 minutter.

Eksamen er på engelsk, med unntak av helseforvaltning som er på norsk for norske studenter.

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere forutsetninger for god samhandling og ledelse som fremmer god beslutningstaking i tverrfaglige team
  • kan vurdere profesjoners ulike kompetanseområder i tverrfaglige sammensatte team
  • kan gjøre rede for kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner
  • kan gjøre rede for sorg og sorgprosesser
  • kan drøfte kommunikasjon med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
  • kan drøfte krav i retningslinjer, lovverk, organisering og funksjonen til barnepalliative team i helsetjenesten
  • kan vurdere ulikhet i andre kulturers forståelse av helse, sykdom og død

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende egen fagkompetanse i tverrfaglige team
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter i profesjonelle relasjoner
  • har ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn, ungdom, søsken og familier
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter med barn, ungdom, søsken og deres familie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere og formidle faglige problemstillinger om helhetlige helse- og omsorgstilbud innenfor fagområdet barnepalliasjon
  • kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt og internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet

Course requirements

Samlinger, gruppearbeid og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter. Ordramme 3500 (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:  

Kunnskap     

Studenten kan

  • beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  
  • beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet 
  • beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering 
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten  
  • beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse   
  • beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

Ferdigheter

Studenten kan 

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene 
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten 

Grading scale

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.

Examiners

BPAL6510 er faglig overlappende med tidligere emner BPAL6400 Palliasjon- en helhetlig og tverrfaglig praksis, 5 stp. og BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og til personer i sorg og krise, 10 stp.