EPN-V2

VEIC7300 Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper. Studentene skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid som inngår i prosjekteksamen

Required preliminary courses

Studenten må ha gjennomført og bestått eksamen i VEIC7100 og VEIC7200 eller tilsvarende for å kunne avlegge eksamen i VEIC7300.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
  • kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
  • kunnskap om kompetanseutvikling i team
  • kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
  • kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
  • kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten har:

  • ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
  • ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
  • anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
  • analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
  • tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
  • reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
  • anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur

Content

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

;

Arbeidskrav 1

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra yrkespraksis med fokus på HMS/kvalitetssikring. Omfang: 800 ord +/-10%. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med og innsikt i hvordan yrkene i utdanningsprogrammet arbeider med kvalitetssikring, helse miljø og sikkerhet.

;

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Omfang: 2000 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer, begrunnelser og refleksjoner fra pedagogisk praksis. Dokumentasjonen skal gi kvalitativ innsikt i hva som konkret er planlagt, gjennomført og vurdert, med konkrete eksempler på oppgavetekster, elevbesvarelser mm.

;

Arbeidskrav 3

Skriftlig gruppeoppgave (3-5 studenter) med vekt på lokale- og sentrale styringsdokumenter knyttet til tilpasset opplæring og spesialundervisning. Omfang: 3000 ord +/- 10% og henvisning til minimum 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder. Hensikten med arbeidskravet er å øke forståelsen for implementeringen av lover og reguleringer som gjelder for tilpasset opplæring. Innenfor spesialundervisning skal studentene gjøre rede for en funksjonshemming og konsekvenser for opplæringen, og hva dette betyr for gjennomføringen av profesjonsutøvelsen.

;

Arbeidskrav 4

Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov, kjerneelementer og entreprenøriell praksis i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 2500 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Disse justeres i forhold til mål fra VEIC7200. Studentene reflekterer og deler dette med basisgruppa. Omfang: 500 ord +/- 10 %

2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa. Omfang etter avtale med fagansvarlig.

3. Framlegge et utkast av prosjektoppgaven i gruppe, for medstudenter for tilbakemelding. Omfang 20-40 minutter

4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Assessment

Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø.;Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven. ;;

Permitted exam materials and equipment

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.;

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse;

;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer

;

Ferdigheter;;

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov;
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
  • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.;
  • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.;
  • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer

Examiners

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.;