EPN-V2

VEIC7300 Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper.; Studentene skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid som inngår i prosjekteksamen

Required preliminary courses

Dette er det andre emnet i språk og kommunikasjon for førsteårsstudenter på bachelorprogrammet i norsk tegnspråk og bygger faglig på Tegnspråk og tegnspråking 1. Emnet går dypere inn i studiet av tegnspråklig samhandling og tegnspråklingvistiske temaer og gjør også studentene kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk. Systematisk arbeid med egen språkbeherskelse og språkbevissthet er en viktig del av dette emnet. 

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Learning outcomes

Emnet har ingen forkunnskapskrav.  

Content

  • veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
  • myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
  • den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
  • veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
  • suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
  • kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
  • makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
  • forankrings- og nettverksarbeid
  • vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten  

  • Har fordypet kunnskap om tegnspråklingvistikk og visuell kommunikasjon 
  • Har kunnskap om barn, unge og voksnes tilegnelse av tegnspråk og flerspråklighet 
  • Er kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking 

Ferdigheter  

Studenten  

  • Kan  reflektere selvstendig over og analysere egen og andres kommunikative praksis 
  • kan selvstendig produsere og forstå transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk med egnede verktøy 

Generell kompetanse  

Studenten 

  • Har kompetanse som setter dem i stand til å reflektere over varierende tegnspråklig praksis, deriblant også hos språkbrukere som er i en språktilegnelsessituasjon 
  • Er i stand til utdypende drøfting av faglige spørsmål knyttet til bruk av tegnspråk i ulike situasjoner 
  • Kan gjøre rede for aktuell forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking 

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. 

1. Gjennom studiet arbeider studentene med ulike oppgaver på tegnspråk, og som det forventes at studentene tar vare på for å følge med på egen tegnspråkutvikling. Studentene skal individuelt holde ved like en språkperm etter mal fra Europeisk språkperm (European Language Portfolio - ELP), bestående av språkpass, språkbiografi og språkmappe, og levere et skriftlig refleksjonsnotat på 1250 ord +/- 10 % om dette arbeidet etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Mer informasjon om Europeisk språkperm gis ved studiestart. 

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til refleksjon over og analyse av egen tegnspråklig praksis.  

2. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en analyse av en tegnspråklig tekst i samråd med faglærer. Omfanget av den innleverte teksten vil avhenge av fokuset for analysen og fastsettes av faglærer. 

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk. 

3. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål.  

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav. 

Krav om deltakelse 

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

Studentene skal tilegne seg fordypede kunnskaper om tegnspråk og tegnspråking, og om forskning om norsk tegnspråk spesielt. De skal også praktisere språket for å utvikle sine språkferdigheter videre fra sitt utgangspunkt. Studenter som tidligere ikke har oppnådd en kompetanse på B1-nivå i CEFR-systemet, forventes å oppnå en slik kompetanse etter dette emnet.  Mer informasjon om kompetanse-nivåene i CEFR (Det felles europeiske rammeverket for språk, læring og vurdering) gis ved studiestart. 

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet