Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7300 Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
- Study programme
-
Counselling, Supervision and Coaching
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper.; Studentene skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid som inngår i prosjekteksamen
Required preliminary courses
Studenten må ha gjennomført og bestått eksamen i VEIC7100 og VEIC7200 eller tilsvarende for å kunne avlegge eksamen i VEIC7300.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
- kunnskap om kompetanseutvikling i team
- kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
- kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid
;
Ferdigheter
Studenten har:
- ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
- ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
- anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
- analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
;
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
- tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
- reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
- anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur
Content
Studenten må ha bestått 1. studieår.
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Disse justeres i forhold til mål fra VEIC7200. Studentene reflekterer og deler dette med basisgruppa. Omfang: 500 ord +/- 10 %
2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa. Omfang etter avtale med fagansvarlig.
3. Framlegge et utkast av prosjektoppgaven i gruppe, for medstudenter for tilbakemelding. Omfang 20-40 minutter
4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe*:;I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning eller coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 8000 - 10000 ord.
;
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i VEIC7300 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige.
Grading scale
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.;
Examiners
Rehabilitering sees som en planlagt prosess hvor fysioterapeuten er bidragsyter blant mange aktører for å bistå brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse sosialt og i samfunnet. Rehabilitering belyses gjennom ulike perspektiv.
Fokus er rettet 6 fagområder: rehabilitering og habilitering (2 stp.), fysioterapeutisk tilnærming innen psykisk helsearbeid (3 stp.), fysioterapeutisk tilnærming til personer med nevrologiske lidelser (3 stp.), fysioterapeutisk tilnærming til barn med funksjonsutfordringer (4 stp.), fysioterapeutisk tilnærming til personer med respirasjonslidelser (2 stp.) og fysioterapeutisk tilnærming til personer med hjertelidelser (1 stp.).
Fokus er også på faglige og etiske dilemmaer som kan skape konflikt i individuelt rehabiliteringsarbeid. Emnet omfatter rammebetingelsene som styrer behandlende, rehabiliterende- og habiliterende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.