EPN-V2

VEIC7300 Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Kombinert eksamen:

1) Individuell skriftlig eksamen i legemiddelregning under tilsyn, 3 timer

2) Individuell skriftlig eksamen i legemiddelfremstilling under tilsyn, 4 timer

3) Individuell praktisk eksamen i legemiddelfremstilling, 3 timer 

For å bestå eksamen i legemiddelregning må studenten levere en feilfri besvarelse. Dersom studenten får ikke-bestått, må denne deleksamen tas på nytt. Det gis én samlet karakter som er basert på følgende vekting: Skriftlig eksamen i legemiddelfremstilling 60 prosent, praktisk eksamen i legemiddelfremstilling 40 prosent. Begge deleksamener i legemiddelfremstilling må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne deleksamen tas på nytt.

Det kan framsettes klage over karakterfastsettingen på del 1 og del 2 av eksamen.

Required preliminary courses

Alle eksamensdeler: Kalkulator

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
  • kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
  • kunnskap om kompetanseutvikling i team
  • kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
  • kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
  • kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten har:

  • ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
  • ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
  • anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
  • analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
  • tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
  • reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
  • anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur

Content

  • veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
  • myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
  • den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
  • veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
  • suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
  • kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
  • makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
  • forankrings- og nettverksarbeid
  • vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Disse justeres i forhold til mål fra VEIC7200. Studentene reflekterer og deler dette med basisgruppa. Omfang: 500 ord +/- 10 %

2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa. Omfang etter avtale med fagansvarlig.

3. Framlegge et utkast av prosjektoppgaven i gruppe, for medstudenter for tilbakemelding. Omfang 20-40 minutter

4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Assessment

  • 9 studiepoeng overlapp med FARMA1410 Legemiddelfremstilling
  • 1 studiepoeng overlapp med FARMA2400 Legemiddelregning

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige.

Grading scale

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet