Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7200 Coaching and Councelling in Groups Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning og coaching i grupper
- Study programme
-
Counselling, Supervision and Coaching
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet har fokus på veiledning og coaching i grupper og gruppen som læringsarena. Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledning- og coachingprosesser i grupper, og relevante metoder og modeller. Emnet belyser også samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching. Studentene skal praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach, og reflektere over egen utvikling.
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
- kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
- kunnskap om samspillsprosesser, etiske forhold, konflikter og motstand i veiledning og coaching
- kunnskap om gruppen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
- reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
- bidra til vekst og utvikling i gruppen gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
- reflektere over etiske forhold i gruppeveiledning og coaching
Content
- veiledning og coachingkompetanse i grupper
- planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
- metoder og modeller i veiledning og coaching
- gruppen som læringsarena
- samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
- etikk i veiledning og coaching i grupper
Teaching and learning methods
Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.
Aktuelle arbeidsmåter er:
- forelesninger og studentaktive læringsformer
- arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
- gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
- utprøving av ny kunnskap i praksis
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
- skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
I hvert emne skal studentene praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Refleksjonene skal deles i basisgruppa. Deretter leveres et skriftlig refleksjonsnotat på 500 ord +/- 10 %.
- Skriv refleksjonsnotat fra to veilednings- eller coachingsituasjoner i gruppe. Omfang: 300 ord +/- 10 % per refleksjonsnotat.
- Gruppefremlegg i basisgruppen. Gruppen består av 2-4 studenter. Gruppen skal reflektere over ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer og oppdagelser. Omfang: 15-30 minutter per gruppe.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav om tilstedeværelse i basisgruppene
Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.
Assessment
Skriftlig eksamen i gruppe bestående av 2-4 studenter. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over gjennomført gruppeveiledning eller coaching, og være knyttet opp mot relevant pensumlitteratur. Omfang: 4200-5000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen. Ved senere forsøk leveres ny eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige.
Grading scale
Gradert karakter A-F
Examiners
Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.