EPN-V2

VEIC7200 Coaching and Councelling in Groups Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching i grupper
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Barnevern er et samfunnsmessig virksomhetsfelt hvor praksis baseres på implisitte og eksplisitte teorier fra en rekke fagdisipliner. Barnevern er videre et normativt virksomhetsfelt, noe som krever kritisk refleksjon fra profesjonsutøverne. I emnet belyses barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag og etablerte forståelsesformer, og ulike perspektiver på barnevernrelevante fenomener presenteres. Ulike forståelser av kunnskapsbasert praksis, og forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og barn og familiers erfaringer og ønsker diskuteres. Videre analyseres utfordringer praksisfeltet og den enkelte profesjonsutøver står overfor når ny forskning eller nye metoder eller tiltak skal omsettes/anvendes i praksis. Emnet presenterer ulike perspektiver på barns utvikling. Barnekonstruksjoner som rommer barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser vil bli særlig belyst.

    Teoretiske perspektiver og normative forestillinger gir retning til hva vi kan se og hva vi ser etter. Læringsformene skal bidra til at studentene trenes i analytiske ferdigheter for å forstå barnevernets yrkesutøvelse i lys av makt og den samfunnsmessige sammenhengen barnevernet inngår i.

    Undervisningsspråket er norsk.

  • Learning outcomes

    Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
    • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
    • kunnskap om samspillsprosesser, etiske forhold, konflikter og motstand i veiledning og coaching
    • kunnskap om gruppen som læringsarena

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
    • reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
    • bidra til vekst og utvikling i gruppen gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
    • reflektere over etiske forhold i gruppeveiledning og coaching
  • Content

    Marianne Buen Sommerfeldt og Hilde Anette Aamodt

  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

    Aktuelle arbeidsmåter er:

    • forelesninger og studentaktive læringsformer
    • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
    • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
    • utprøving av ny kunnskap i praksis
    • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
    • skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
    • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

    I hvert emne skal studentene praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Refleksjonene skal deles i basisgruppa. Deretter leveres et skriftlig refleksjonsnotat på 500 ord +/- 10 %.
    2. Skriv refleksjonsnotat fra to veilednings- eller coachingsituasjoner i gruppe. Omfang: 300 ord +/- 10 % per refleksjonsnotat.
    3. Gruppefremlegg i basisgruppen. Gruppen består av 2-4 studenter. Gruppen skal reflektere over ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer og oppdagelser. Omfang: 15-30 minutter per gruppe.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

    Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen med varighet 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.