EPN-V2

VEIC7200 Coaching and Councelling in Groups Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching i grupper
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet har fokus på veiledning og coaching i grupper og gruppen som læringsarena. Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledning- og coachingprosesser i grupper, og relevante metoder og modeller. Emnet belyser også samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching. Studentene skal praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach, og reflektere over egen utvikling.

  • Learning outcomes

    Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
    • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
    • kunnskap om samspillsprosesser, etiske forhold, konflikter og motstand i veiledning og coaching
    • kunnskap om gruppen som læringsarena

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
    • reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
    • bidra til vekst og utvikling i gruppen gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
    • reflektere over etiske forhold i gruppeveiledning og coaching
  • Content

    • veiledning og coachingkompetanse i grupper
    • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
    • metoder og modeller i veiledning og coaching
    • gruppen som læringsarena
    • samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
    • etikk i veiledning og coaching i grupper

  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

    Aktuelle arbeidsmåter er:

    • forelesninger og studentaktive læringsformer
    • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
    • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
    • utprøving av ny kunnskap i praksis
    • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
    • skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
    • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

    I hvert emne skal studentene praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Refleksjonene skal deles i basisgruppa. Deretter leveres et skriftlig refleksjonsnotat på 500 ord +/- 10 %.
    2. Skriv refleksjonsnotat fra to veilednings- eller coachingsituasjoner i gruppe. Omfang: 300 ord +/- 10 % per refleksjonsnotat.
    3. Gruppefremlegg i basisgruppen. Gruppen består av 2-4 studenter. Gruppen skal reflektere over ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer og oppdagelser. Omfang: 15-30 minutter per gruppe.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

    Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.

  • Assessment

    Skriftlig eksamen i gruppe bestående av 2-4 studenter. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over gjennomført gruppeveiledning eller coaching, og være knyttet opp mot relevant pensumlitteratur. Omfang: 4200-5000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

    Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen. Ved senere forsøk leveres ny eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle tilgjengelige.

  • Grading scale

    Gradert karakter A-F

  • Examiners

    Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.